Service en contact

Direct aan de slag.

Direct contact met een NKC-medewerker

Algemeen

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 09.00 - 16.30 uur. 

 

Verzekeringen 

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 09.00 - 16.30 uur.

Lidmaatschap

033 467 70 70

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 9.00 - 16.30 uur. 

Verzekeren

033 467 70 80

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 09.00 - 16.30 uur.

Op dit moment is het erg druk. Je kunt het beste een mailtje sturen naar [email protected]. Wij nemen dan contact met je op. Wijzigingen doorgeven kan ook via Mijn Verzekeringen.

SOS-alarmcentrale
Heb je spoedeisend hulp nodig in het buitenland en heb je de NKC Reisverzekering? Bel dan 088-98 00 420.

Advies campertechniek & regelgeving

033 467 70 77

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 09.00 - 16.30 uur.

Je kunt ons ook een mail sturen: [email protected]

Academy en Evenementen

033 467 70 87

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 9.00 - 16.30 uur. 

Reizen

033 467 70 75

Telefonisch bereikbaar:
Ma t/m vr van 9.00 - 16.30 uur. 

Veelgestelde vragen

Kies je onderwerp

Lidmaatschap

Lidmaatschap

  • Ik heb al de CampingCard ACSI Digitaal, maar ik wil toch graag een ACSI-gids bestellen. Wat moet ik doen?

    Het is altijd mogelijk om een ACSI-gids toe te voegen aan je lidmaatschap. Log in bij Mijn NKC en ga in het tabblad 'Lidmaatschap en Extra's', naar de 'Extra's'. Hier kan je voor € 15,- de ACSI CampingCard-gids 2024 of de ACSI Klein & Fijn-gids 2024 toevoegen aan je lidmaatschap. 

  • Waarom ontvang ik geen NKC/CCI-pas meer?

    Om ervoor te zorgen dat we minder papier/plastic verbruiken en zo een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving, wordt de NKC/CCI-pas niet meer gedrukt.

    Jouw persoonlijke NKC gegevens kan je terugvinden in je online profiel in Mijn NKC. Het is niet mogelijk om een fysieke NKC-pas te ontvangen.

    Wil je nog wel een CCI pas ontvangen? Kijk op de website van CCI voor meer informatie en verkooppunten van de CCI-pas.

     

  • Ik gebruikte de NKC/CCI-pas ter identificatie op campings. Wat is hiervoor een oplossing?

    Op sommige campings of camperplaatsen is het nodig om een identiteitsbewijs achter te laten. Als je hiervoor de NKC/CCI-pas gebruikte adviseren wij om voortaan een kopie van je identiteitsbewijs te maken voor je op reis gaat en deze in te leveren. Het is belangrijk om een veilige kopie te maken van je identiteitsbewijs. Op de website van de Rijksoverheid staat uitgelegd hoe je dit moet doen.

  • Wat zijn de voordelen van het NKC-lidmaatschap?

    Als NKC-lid ontvang je vele voordelen. Zo ontvang je het hele jaar het Kampeerauto magazine, boordevol camperadvies, reisinspiratie en tips. Ook heeft elk lid een Campercontact PRO-abonnement, waar meer dan 40.000 camperplaatsen in staan. Daarnaast profiteer je van leuke acties & ledenvoordeel, ontvang je gratis advies en voorlichting van NKC-experts en draag je bij aan brede belangenbehartiging vanuit de NKC.

  • Waar kan ik mijn lidmaatschapsnummer vinden?

    Het lidmaatschapsnummer is terug te vinden:

    • In de Mijn NKC-omgeving
    • In de welkomstbrief
    • Op elke factuur
  • Hoe voeg ik extra’s toe in Mijn NKC of hoe annuleer ik deze?

    Log in op Mijn NKC en klik op 'Lidmaatschappen en Extra’s'. Onder het kopje extra’s staan alle extra mogelijkheden. Hierachter staat annuleren of toevoegen.

    Mocht je een extra willen toevoegen, kijk dan wat erachter staat. Staat er 'toevoegen' dan klik je op toevoegen. Staat er 'annuleren' dan is deze extra al toegevoegd aan jouw lidmaatschap en hoef je nergens op te klikken.

    Mocht je een extra willen annuleren, dan kijk je wat achter de extra staat. Staat er 'toevoegen' dan hoef je nergens op te klikken, de extra is dan niet toegevoegd aan jouw lidmaatschap. Staat er 'annuleren', klik dan op annuleren.

    Let op! Je ontvangt geen bevestiging per mail van een wijziging in Mijn NKC, deze wordt direct verwerkt. Het is daarom belangrijk dat je zeker bent van je keuze als je een wijziging aanbrengt.

     

  • Ik wil Kampeerauto Magazine tijdelijk niet ontvangen of liever digitaal dan geprint. Hoe pas ik dit aan?

    In Mijn NKC kan je je lidmaatschap gedurende het jaar wijzigen. Klik in Mijn NKC bovenin op het kopje ‘Lidmaatschappen en extra’s'. Verwijder onderin ‘Kampeerauto magazine (papieren versie)’. Doe je dit gedurende het jaar 2024 dan krijg je geen geld terug. De verzending van Kampeerauto Magazine wordt hiermee wel stop gezet voor het lopende jaar.

    Voor het volgende lidmaatschapsjaar blijft deze voorkeur opgeslagen en ontvang je € 10,- korting op je lidmaatschap.  

  • Hoe kan ik Kampeerauto magazine digitaal lezen?

    Kampeerauto magazine is digitaal te lezen op de website en in de Kampeerauto-app. Voor Android telefoons is deze te downloaden in de Google Play Store en voor iOS telefoons (iPhones) in de App Store.

  • Moet ik bij het toevoegen van een extra direct afrekenen?

    Wanneer je in Mijn NKC een extra toevoegt betaal je deze meteen. In december ontvang je de factuur voor de contributie van het lidmaatschap. 

  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

    Mocht je jouw wachtwoord niet meer weten dan vragen wij je de volgende stappen te ondernemen:

    1. Klik op wachtwoord vergeten
    2. Je ontvangt een link in jouw mail. (Let op: deze kan in de spambox terechtkomen)
    3. Klik op de link. (Mocht het zijn dat je niet op de link kunt klikken, kopieer dan de link en plak deze in de zoekbalk van de webbrowser)

    Hoe kopiëren en plakken? Bekijk dan: https://www.youtube.com/watch?v=xrWhsKc4NYQ  

    1. Kies en vul jouw nieuwe wachtwoord in. Let op: het wachtwoord moet een minimale lengte van 8 karakters hebben. Waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken.
    2. Bevestig het wachtwoord en je kunt weer inloggen met het nieuwe wachtwoord.

    Het is belangrijk dat je deze stappen zelf uitvoert. Wij kunnen vanuit de helpdesk geen wachtwoorden voor jou wijzigen.

    In het verleden waren de inloggegevens van Mijn NKC en Campercontact hetzelfde. Dat zal nu niet meer zo zijn. Je zult na het wijzigen van jouw wachtwoord in Mijn NKC twee verschillende inloggegevens hebben.

Inloggen / Account

Inloggen / Account

  • Wat is Mijn NKC?

    Mijn NKC is de persoonlijke omgeving voor NKC-leden. In deze omgeving vind je informatie over je huidige lidmaatschap, kun je gegevens wijzigen, facturen inkijken en je boekingen van evenementen en groepsreizen inzien. Door in te loggen met je account, krijg je ook toegang tot de diverse ledenvoordelen.

  • Hoe kan ik inloggen op nkc.nl?

    Ga naar de Mijn NKC omgeving en voer hier je e-mailadres en wachtwoord in. Ben je je wachtwoord vergeten? Klik op 'Wachtwoord vergeten?' en vul je e-mailadres in. Je ontvangt vervolgens een e-mail met instructies om het wachtwoord te wijzigen. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, kan het zijn dat deze mail in je spam mailbox terecht is gekomen. 

    Let op! Gebruik voor zowel nkc.nl als op Campercontact hetzelfde e-mailadres, het e-mailadres dat binnen je NKC-lidmaatschap bekend is. Dat e-mailadres is gekoppeld aan je lidnummer, zodat we jou herkennen als NKC-lid. Hierdoor krijg je bijv. automatisch toegang tot de PRO-versie van Campercontact en de vele ledenvoordelen.

  • Waar kan ik mijn gegevens wijzigen?

    Het wijzigen van persoons- en betaalgegevens kan in de Mijn NKC omgeving. Klik bij Persoonlijke gegevens of Betaalvoorkeuren op de knop ‘Wijzig’, pas de gewenste gegevens aan en klik op ‘Opslaan’

  • Mijn NKC wachtwoord werkt niet (meer)

    Ben je het wachtwoord vergeten om in te loggen bij Mijn NKC? Klik op het inlogscherm op ‘Wachtwoord vergeten?’, voer je e-mailadres in en klik op ‘Verstuur e-mail’. Je ontvangt vervolgens een e-mail met daarin instructies hoe je je wachtwoord wijzigt. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, kan het zijn dat deze mail in je spam mailbox terecht is gekomen. 

  • Hoe kan ik inloggen in NKC Pocket?

    Log in met het e-mailadres waar je lid mee bent en vul je wachtwoord in. Je logt in met dezelfde gegevens als in mijn NKC.

    Werkt dit niet?

    1. Klik op Login aanvragen/Wachtwoord vergeten, vul je e-mailadres in en klik op vraag login aan.
    2. Ga naar de inbox van je e-mail en open de mail van NKC die je hebt ontvangen.
    3. Klik op de link in de e-mail.
    4. Vul het nieuwe wachtwoord in, vul het nieuwe wachtwoord nogmaals in ter bevestiging en klik op ‘Opslaan’.
    5. Log nu in met de juiste combinatie van wachtwoord en emailadres

Camperverzekering

Camperverzekering

  • Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?

    Als je een verzekering wilt aanvragen op de website, dan maak je eerst een premieberekening. Als de premie getoond wordt op de site, dan kun je klikken op “Verzeker mij”. Er opent dan een digitaal aanvraagformulier dat kan worden ingevuld.

  • Ik heb een verzekering via de website afgesloten. Ben ik nu echt verzekerd als ik de camper ophaal?

    Als je een verzekering via de website hebt aangevraagd, krijg je binnen enkele ogenblikken een bevestiging van dekking in de mailbox. Je kunt jouw voertuig dan met een gerust hart ophalen. Krijg je deze melding onverhoopt niet, stuur de NKC dan een e-mail via [email protected] of bel direct naar 033-467 70 80.

  • Hoe wordt mijn no-claimkorting bepaald?

    Je kunt een no-claimkorting van maar liefst 80% opbouwen. Je bereikt dit al na 5 schadevrije jaren, die afkomstig zijn van een reeds beëindigde polis. Daarnaast kun je op basis van je schadevrije jaren op je huidige personenautoverzekering tot maximaal 80% korting krijgen. Deze schadevrije jaren worden niet overgenomen, maar zijn bepalend voor de korting. Hiervoor dien je binnen 14 dagen na het afronden van de aanvraag een kopie polisblad van de personenauto in te sturen. Indien dit niet tijdig bij ons binnen is, zal de verzekeraar de no-claimkorting per ingangsdatum wijzigen en ontvang je hiervoor een aanvullende nota. Het aantal echte schadevrije jaren is altijd leidend voor de verzekeraar.

  • Moet ik een aanvullende pechhulpdekking van de ANWB afsluiten als mijn camper via de NKC Uitgebreid casco of Beperkt casco is verzekerd?

    Nee. Bij de camperverzekering van de NKC is met deze dekking pechhulp standaard meeverzekerd. Wanneer je niet meer verder kunt rijden of medische hulp nodig hebt, bel dan met de SOS Alarmcentrale 088-98 00 420 en je wordt direct verder (op weg) geholpen.

    Eerst wordt beoordeeld of SOS je ter plaatse direct verder op weg kan helpen. Lukt dat niet, dan geldt het volgende: je hebt recht op hulpverlening in binnen- en buitenland (ook in de woonplaats) indien je camper niet meer kan rijden. Alleen kosten die gemaakt zijn in overleg met SOS worden vergoed.

    De hulpverlening omvat in Nederland:

    • het vervoer van het beschadigde voertuig (met aanhangwagen) naar een door jou gewenst adres in Nederland;
    • het vervoer van de bestuurder en de eventuele passagier(s).

    De hulpverlening omvat in het buitenland:

    • repatriëring van het voertuig (met aanhangwagen),
    • vervoer naar de eindbestemming of repatriëring van de inzittenden;
    • huur van een vervangend motorrijtuig;
    • het ter beschikking stellen van een (vervangende) bestuurder;
    • verzenden van onderdelen.
  • Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige camperverzekering opzeggen?

    Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je 1 jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar, dan stopt deze meestal een maand na het opzeggen. Als je korter dan 1 jaar verzekerd bent, dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.

  • Mijn merk/ type camper kom ik op de berekeningstool van de website niet tegen. Wat moet ik nu doen?

    Als je het merk en type van jouw camper in het pull-down-menu niet kunt vinden klik dan op 'klik dan hier' in het premieberekeningsscherm. Je kunt de gegevens handmatig verder aan- of invullen en verder gaan met de premieberekening en/of verzekeringsaanvraag.

  • Kan ik mijn camperverzekering tijdelijk schorsen?

    Nee, tijdelijk schorsen van de verzekering is niet mogelijk. Zodra sprake is van bijvoorbeeld verkoop, een totallossverklaring of vertrek naar het buitenland wordt de verzekering beëindigd. Je ontvangt dan direct naar rato de eventueel vooruit betaalde premie terug.

    Wel is het mogelijk de dekking van de verzekering aan te passen als je het kenteken van de camper schorst bij de RDW omdat de camper de stalling in gaat. Of dit verstandig is, is o.a. afhankelijk van waar je de camper stalt.

  • Ben ik nog wel verzekerd als mijn beladen camper meer dan 3.500 kg weegt?

    Wie een ongeval veroorzaakt met een camper die zwaarder is dan de op het kenteken vermelde toegestane maximum massa, kan een probleem krijgen met zijn verzekering. Dat is vooral van belang wanneer de oorzaak van het ongeval teruggevoerd kan worden naar het overgewicht van de camper. De bewijslast daarvoor rust op de verzekeraar. Daarom is het belangrijk de voorwaarden te checken die jouw polis stelt bij overgewicht. De verzekeraar van de NKC-camperpolis hanteert het beleid dat schade die mede ontstaan is door overbelasting kan worden afgewezen, zodra er sprake is van extreme en bewezen overbelasting van de camper.

  • Is mijn camper ook voor diefstal verzekerd als de stallingshouder aangeeft dat de accu eruit gehaald moet worden? Geldt dit ook voor het brandrisico?

    Ja, als de stallingshouder eist dat de accu eruit moet, dan dient daar gehoor aan gegeven te worden. De camper is dan gewoon verzekerd tegen diefstal. Voor brandschade geldt dat de camper beperkt of uitgebreid casco verzekerd dient zijn.

  • Wat houdt de 10 jaar nieuwwaarderegeling in?

    Je camper is een kostbaar bezit en je wilt de eerste jaren geen vervelende discussies over de dagwaarde. Als je de camper nieuw aanschaft, ben je 7 jaar verzekerd tot maximaal 125% van de oorspronkelijke nieuwprijs. Aansluitend is een gunstige afschrijvingsregeling in de polis opgenomen van 3 jaar. De afschrijving bedraagt slechts 2% per maand met een maximum van 20% per jaar tot maar liefst 125% van de verzekerde waarde. Na deze termijn geldt de dagwaarde. Ook garandeert de NKC-polis dat de uitkering van de verzekering nooit lager is dan de daadwerkelijke dagwaarde van de camper.

Verhuurverzekering

Verhuurverzekering

  • Ik heb nog geen NKC Camperverzekering. Kan ik dan toch de camperverhuurverzekering bij jullie afsluiten?

    Nee, het is uitsluitend mogelijk als je een NKC Camperverzekering hebt met een Beperkt of Uitgebreid Cascodekking. je kunt hier jouw premie berekenen en jouw NKC Camperverzekering afsluiten.

  • Waarom is afsluiten van de camperverhuurverzekering alleen mogelijk via Mijn Verzekeringen?

    Het is alleen mogelijk om een verhuurverzekering af te sluiten indien je een NKC Camperverzekering hebt. Door de camperverhuurverzekering in de mijn-omgeving in te vullen zijn jouw gegevens al bekend en kunnen we de verhuurverzekering gemakkelijk aan jouw camperverzekering koppelen.

  • Ik heb geen account voor Mijn Verzekeringen. Hoe kan ik de verzekering aanvragen?

    Wij adviseren je dan eerst een account aan te vragen voor Mijn Verzekeringen. je kunt dit doen door een mail met jouw NAW-gegevens te sturen naar [email protected]. Na activatie van het account kun je de verzekering aanvragen.

  • Kan ik de verzekering ook telefonisch afsluiten?

    Nee, het is helaas niet mogelijk om de verzekering telefonisch af te sluiten. Je kunt dit zelf regelen via Mijn Verzekeringen. Wel kunnen wij je telefonisch bijstaan. Je kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken op 033 – 467 70 80.

  • Welke documenten heb ik nodig om de verzekering af te kunnen sluiten?

    • Ingevulde huurdersverklaring
    • Een taxatierapport (indien de camper 16 jaar of ouder is. Dit rapport mag maximaal 3 jaar oud zijn.)
    • Bij het overdragen van de camper dien je samen met de huurder een sleuteloverdrachtsformulier in te vullen
  • Welke beveiligingseis geldt er voor de camperverhuurverzekering?

    De beveiligingseis voor de camperverhuurverzekering is hetzelfde als voor jouw camperverzekering.                   
    Ook geldt dat de huurder of de geregistreerde bestuurder voldoende voorzichtig moet zijn om de diefstal van je camper te voorkomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de camper deugdelijk afgesloten moet zijn als deze onbeheerd wordt achtergelaten en dat de campersleutels niet in de camper worden achtergelaten. 

     

  • Waarom moet de verzekering minimaal 7 dagen voor ingang van de verhuurperiode afgesloten worden?

    De verwerking van de aanvraag kan maximaal 7 dagen duren.

    De verzekeraar moet de verzekeringsaanvraag beoordelen en verwerken. Dit duurt maximaal
    7 dagen (5 werkdagen). Daarna weet je of jouw aanvraag wordt geaccepteerd.                      

  • Kan ik ook sneller de verzekering afsluiten? Dus binnen 5 werkdagen.

    Formeel is dit niet mogelijk. Maar wij zullen ons best doen om dit voor jou te regelen. We kunnen het niet garanderen. Wel kunnen wij je telefonisch bijstaan. Je kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken op 033 – 467 70 80.

  • Betaal ik poliskosten voor deze verzekering?

    Nee.

  • Welke waarde krijg ik uitgekeerd bij totaal verlies van de camper door een gedekte schade?

    De schade-uitkering bij totaal verlies van de camper wordt gebaseerd op de dagwaarde van jouw camper. Ook als er een taxatierapport van de camper noodzakelijk is.

Autoverzekering

Autoverzekering

  • Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?

    Als je een verzekering wilt aanvragen op de website dan doe je dat via "Mijn Omgeving". Log eerst in en kies vervolgens voor "verzekering afsluiten". Kies dan voor "autoverzekering" en maak vervolgens een premieberekening. Daarna kun je je verzekering afsluiten. 

  • Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder?

    Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 088-98 00 420. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale.

  • Wat houdt de 2 jaar nieuwwaarderegeling in?

    Heb je een nieuwe personenauto? Dan is deze twee jaar tegen volledige nieuwwaarde verzekerd (tot maximaal 110% van de verzekerde waarde), mits de nieuwwaarde minder is dan € 80.000,-.
  • Waar kan ik de meldcode vinden?

    De meldcode van je personenauto staat op het kentekenbewijs. Het zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer.

  • Ontvang ik dezelfde no-claim korting als bij mijn huidige autoverzekering?

    Nee, de korting wordt vastgesteld op basis van de opgebouwde schadevrije jaren. Deze zijn op te vragen bij je huidige verzekeraar of is terug te vinden op het laatst ontvangen polisblad.

  • Kan ik de NKC Autoverzekering ook afsluiten wanneer ik geen camperverzekering bij de NKC heb?

    Nee, doordat de NKC Autoverzekering speciaal afgestemd is op de camperaar is deze alleen beschikbaar voor personen met een NKC Camperverzekering. Deze is af te sluiten via "Mijn Omgeving".

  • Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige personenautoverzekering opzeggen?

    Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je een jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar dan stopt deze meestal een maand na opzeggen. Als je korter dan een jaar verzekerd bent dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.
  • Vandalen hebben mijn auto bekrast. Gaat dit ten laste van mijn no-claim korting?

    Heb je geen schuld aan de gedekte ontstane schade, dan wordt ook niet de no-claimkorting verlaagd. Ook niet als de schade is ontstaan door vandalen. Je premie blijft dus gelijk. Wel moet van een schade door vandalisme altijd aangifte worden gedaan bij de politie.

  • Hoe kan ik mijn autoverzekering bij de NKC opzeggen?

    Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief.

  • Wat zijn administratiekosten?

    Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

    • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
    • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
    • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
Reisverzekering

Reisverzekering

  • Is er polisdekking als ik tien maanden aaneengesloten op vakantie ga?

    De NKC Doorlopende Reisverzekering biedt dekking voor vakantiereizen met een standaard aaneengesloten duur van 60 dagen. Als je langer op vakantie wilt dan kan dat optioneel ook tot 180 of 360 dagen. Op je polis staat dan dat daarvoor dekking is.

  • Wanneer start de dekking van de Doorlopende Reisverzekering?

    De dekking gaat in op het moment dat je bagage het woonadres verlaat om een bij deze polis verzekerde reis te maken. De dekking eindigt pas op het moment je weer terugkeert op je woonadres.

  • Ik heb al een ziektekostenverzekering. Is de module ongevallen bij mijn reisverzekering dan nodig?

    Een ongevallendekking staat los van een ziektekostenverzekering. Een ongevallenverzekering keert eenmalig een bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit* door een ongeval. Een ongevallendekking of ongevallenverzekering is dus altijd aan te raden.

    *) Blijvende invaliditeit betekent dat je niet meer herstelt en voor altijd invalide blijft.

  • Ik heb al een zorgverzekering. Is de module geneeskundige kosten en tandheelkundige hulp dan nodig?

    Stel, je krijgt een botsing met je camper of auto, je maakt een lelijke val op de piste of je krijgt plotseling een blindedarmontsteking tijdens je vakantie. Dan moet je een arts in het buitenland bezoeken. Vaak vergoedt je (aanvullende) zorgverzekering de kosten. Maar je (aanvullende) zorgverzekering verzekert niet alles. Bijvoorbeeld als een arts je medicijnen voorschrijft die niet in Nederland zijn geregistreerd. Niet geregistreerd betekent dat deze medicijnen niet in Nederland verkocht mogen worden. Word je na een ongeval op de piste vervoerd per helikopter of per banaan? Ook dan dekt je zorgverzekering de kosten niet. Als je de module geneeskundige kosten hebt meeverzekerd op je reisverzekering dan vergoedt de NKC deze kosten wel.

    Nog een voordeel: ook de kosten die onder het verplichte eigen risico van je zorgverzekering vallen, zijn volledig gedekt met de module geneeskundige kosten.

  • Ik overnacht in mijn camper maar ik heb niet vooraf geboekt voor de camper/overnachtingplaats. Is er dan dekking?

    Als sprake is van een vakantiereis en je overnacht minimaal een nacht op een camping of camperplaats, dan is er polisdekking.

  • Moet ik altijd aangifte doen van verlies of diefstal van goederen?

    Ja, dat is voor de verzekeraar het bewijs dat je de schade hebt geleden tijdens de verzekerde periode. Aangifte kun je doen bij de plaatselijke politie of indien dat niet gaat bij de (NKC) reisbegeleiding, luchthaven of campingbeheerder.

  • De verzekerde is in het buitenland overleden. Wordt het stoffelijk overschot naar Nederland gerepatrieerd?

    Ja, de SOS Alarmcentrale zorgt er voor dat het stoffelijk overschot zo spoedig mogelijk wordt gerepatrieerd naar Nederland.

  • Ik ga met een gehuurde camper op vakantie. De verhuurder rekent een hoog eigen risico. Is dat verzekerd op de reisverzekering?

    Standaard is daarvoor geen dekking.
    Je kunt bij de NKC het eigen risico van de huurcamper meeverzekeren. Lees hier de specifieke voorwaarden die gelden voor deze dekking.

  • Hoe kan ik mijn reisverzekering bij de NKC opzeggen?

    Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief.

  • Wat zijn administratiekosten?

    Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

    • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
    • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
    • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
Rechtsbijstandverzekering

Rechtsbijstandverzekering

  • Kan ik direct na afsluiten van de verzekering een beroep doen op de NKC Rechtsbijstandverzekering?

    Ja. Er is natuurlijk geen dekking als je bij het afsluiten van de verzekering of bijsluiten van een module, al kan voorzien dat er iets kan gebeuren dat tot een juridisch geschil kan leiden. Desgewenst kan je worden gevraagd aan te tonen dat je de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering dan wel het bijsluiten van een extra dekking. Voor specifiek de module Echtscheidingsmediation geldt dat je geen beroep op de verzekering kan doen als deze module minder dan 3 jaar is meeverzekerd op je verzekering.

  • Hoe snel weet ik of mijn schade is te verhalen?

    De ARAG-medewerker of de advocaat van de NKC Rechtsbijstandverzekering overlegt met je over het plan van aanpak van de zaak. Dit plan van aanpak bevat een analyse van de zaak en zo mogelijk een scenario met de te nemen stappen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

  • Zijn de kosten die ik maak altijd verzekerd?

    Maak nooit zonder overleg met de rechtsbijstandverzekeraar kosten. Overleg dit altijd eerst met de rechtsbijstandverzekeraar!

  • Ik heb een geschil met mijn meeverzekerde partner. Kan ik een beroep doen op mijn rechtsbijstandverzekering?

    Een medeverzekerde kan alleen met toestemming van de verzekeringsnemer een beroep doen op deze verzekering.

  • Er dreigt een geschil te komen maar dit is nog niet concreet. Kan de rechtsbijstandverzekeraar dan iets voor mij betekenen?

    Ook als er nog geen concreet juridisch geschil is, maar dit wel op korte termijn dreigt te ontstaan, kan de NKC Juridische Helpdesk je bijstaan om het geschil te voorkomen.

  • Hoe kan ik mijn rechtsbijstandverzekering bij de NKC opzeggen?

    Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief. Het telefonisch opzeggen van een verzekering is niet mogelijk.

  • Wat zijn administratiekosten?

    Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

    • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
    • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
    • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
  • Wanneer betaal je deze kosten?

    Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.

  • Wat zijn poliskosten?

    Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt € 11,13 aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.

Schade

Schade

  • Hoe kan ik een schade melden?

    Op de pagina Schade lees je meer over het melden van een schade. Je kunt schade schriftelijk melden via Mijn Verzekeringen.

  • Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade?

    Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad

    Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij:

    Aantal schadevrije jaren 

    0 gemelde schades 

    1 gemelde schade 

    2 gemelde schades 

    3 of meer gemelde schades 

    >= 16 

    +1 

    10 

    5 

    0 

    15 

    16 

    10 

    5 

    0 

    14 

    15 

    9 

    4 

    -1 

    13 

    14 

    8 

    3 

    -2 

    12 

    13 

    7 

    2 

    -3 

    11 

    12 

    6 

    1 

    -4 

    10 

    11 

    5 

    0 

    -5 

    9 

    10 

    4 

    -1 

    -5 

    8 

    9 

    3 

    -2 

    -5 

    7 

    8 

    2 

    -3 

    -5 

    6 

    7 

    1 

    -4 

    -5 

    5 

    6 

    0 

    -5 

    -5 

    4 

    5 

    -1 

    -5 

    -5 

    3 

    4 

    -2 

    -5 

    -5 

    2 

    3 

    -3 

    -5 

    -5 

    1 

    2 

    -4 

    -5 

    -5 

    0 

    1 

    -5 

    -5 

    -5 

    -1 

    0 

    -5 

    -5 

    -5 

    -2 

    -1 

    -5 

    -5 

    -5 

    -3 

    -2 

    -5 

    -5 

    -5 

    -4 

    -3 

    -5 

    -5 

    -5 

    -5 

    -4 

    -5 

    -5 

    -5 

  • Camper - Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?

    Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een eigen risico van 300 euro. Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan krijg je 300 euro korting op je eigen risico. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Een aantal bedrijven maakt hierdoor geen deel meer uit van de NKC Camperschadeservice. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten. 

  • Camper - Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven?

    Ja, de NKC werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde camperschadeherstelbedrijven. Bekijk hier het overzicht.

  • Camper - Ik heb pech onderweg met de camper. Wat moet ik doen?

    Met een NKC Camperverzekering met Beperkt of Uitgebreid Casco dekking heb je recht op pechhulp indien je niet meer met de camper verder kunt rijden. Heb je alleen een WA-dekking? Neem dan contact op met de organisatie waar je de pechhulp hebt verzekerd.  Sta je met pech in binnen- of buitenland? 

    • Bel bij nood met de SOS Alarmcentrale: 088-98 00 420. Deze alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar, deskundig in het oplossen van problemen en kan zo nodig direct actie ondernemen. De medewerkers staan je in het Nederlands te woord. Dit nummer staat ook op de groene kaart. 
    • Er wordt bekeken of de camper kan worden gemaakt. Wanneer reparatie binnen enkele werkdagen niet lukt, dan wordt de camper teruggebracht naar Nederland. De SOS Alarmcentrale vertelt je meer over eventueel vervangend vervoer.
  • Camper - Ik heb ruitschade. Dit kan bijvoorbeeld zijn gebeurd door een opvliegend steentje van het wegdek. Wat moet ik doen?

    Heb je ruitschade? Bel dan met 123RUIT.nl (088-1850515) of Autotaalglas (013 – 583 55 07)​.
    Wanneer jouw camper (beperkt) casco verzekerd is, heb je bij reparatie door deze ruitherstelbedrijven geen eigen risico. En bij vervanging wordt een eventueel eigen risico verlaagd met EUR 150,-.
    Bij reparatie of vervanging van de ruit door een ander herstelbedrijf dan geldt het standaard eigen risico.

    Ben je onderweg? De telefoonnummers van de bedrijven zijn ook terug te vinden op de groene kaart.

  • Camper - Mijn camper is gestolen. Wat nu?

    Als je camper is gestolen, is het belangrijk snel actie te ondernemen. 

    • Meld de diefstal zo spoedig mogelijk bij het Aangifteloket Gestolen Voertuigen. Zij zijn 7 dagen per week van 07.00 uur tot 23.00 uur bereikbaar op +31 (0)88-0087444. Meld het ook als je niet tegen diefstal bent verzekerd. Door het te melden, wordt de kans op het terugvinden van de camper vergroot. Houd het kentekenbewijs en de verzekeringspapieren bij de hand.
    • Doe aangifte bij de politie in de plaats waar het voertuig is gestolen. In het buitenland doe je eerst aangifte bij de lokale politie. Daarna doe je aangifte in de eigen woonplaats. 
    • Bel de verzekeringsmaatschappij. Houd de verzekeringspapieren bij de hand.
  • Personenauto - Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn personenauto laten herstellen?

    Bekijk welke bedrijven er bij jou in de buurt zijn aangesloten bij de NKC Personenautoschadeservice. 

    Bij herstel van schade door een aangesloten schadeherstelbedrijf bij het NKC Schadeservice wordt het eigen risico met 130 euro verminderd. Bij herstel van schade door een niet aangesloten herstelbedrijf geldt het eigen risico van 130 euro. 

    * Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen

  • Personenauto - Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder?

    Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 088-98 00 420. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale.

  • Reisverzekering - Spoedeisende hulp nodig?

    Als je de NKC Reisverzekering hebt, bel dan met de SOS Alarmcentrale: 088-98 00 420 wanneer je spoedeisende hulp nodig hebt in het buitenland.  
    Zij informeren, adviseren en begeleiden je verder en zorgen voor repatriëring naar huis als dat nodig is. De medewerkers spreken meerdere talen. 

Service & Advies

Service & Advies

  • Kan ik bij de NKC terecht voor advies over camperen?

    Op nkc.nl wordt over veel verschillende onderwerpen advies gegeven. Zo vind je er onder meer informatie over de schorsingsperiode, APK en motorrijtuigenbelasting. Maar ook veel technische en juridische informatie. 

    Bekijk de verschillende onderwerpen:

Magazine Kampeerauto

Magazine Kampeerauto

  • Kan ik het magazine digitaal lezen?

    Het magazine is voor NKC leden digitaal te lezen op de website en via de NKC Campermagazine app. Hier vind je de app in de Google Playstore. En dit is de iOS-versie.

  • Hoe krijg ik toegang tot Kampeerauto op mijn laptop/PC?

    Klik op één van de covers en log in met je NKC-account. Dit is het account dat je ook gebruikt om in te loggen op bijvoorbeeld Mijn NKC, op nkc.nl of om in te loggen op Campercontact, met je e-mailadres als gebruikersnaam en je persoonlijke wachtwoord. We maken het zo eenvoudig mogelijk, jouw account is op vrijwel alle NKC-platformen te gebruiken. 

    Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en maak een nieuw wachtwoord aan. Let op – dit wachtwoord geldt dan direct ook voor het inloggen op nkc.nl en Campercontact.  

     

  • Waar kan ik de app vinden?

    De app voor Kampeerauto, NKC Campermagazine, op je smartphone of tablet is te vinden in App Store en in Google Play. Deze is gratis te downloaden.
  • Hoe kan ik inloggen in de app?

    Om Kampeerauto te kunnen lezen of downloaden moet je inloggen met je NKC-account. Deze combinatie van e-mailadres en wachtwoord kun je ook gebruiken voor de Kampeerauto en Campercontact app.

  • Hoe vaak kan ik de app ontgrendelen?

    De app kun je met dezelfde inloggegevens op vijf verschillende apparaten ontgrendelen.

  • Werkt de app ook offline?

    Nee. Om Kampeerauto te kunnen lezen, moet je het magazine eerst downloaden. Daarvoor heb je een internetverbinding nodig. Eenmaal gedownload, kun je het tijdschrift offline lezen.

  • Ik ben net lid geworden, kan ik direct Kampeerauto via de app lezen?

    Ja dat kan. Log in met je NKC-account. Dit is het account dat je ook gebruikt om in te loggen op bijvoorbeeld Mijn NKC, op nkc.nl of om in te loggen op Campercontact, met je e-mailadres als gebruikersnaam en je persoonlijke wachtwoord. We maken het zo eenvoudig mogelijk, jouw account is op vrijwel alle NKC-platformen te gebruiken. 

    Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en maak een nieuw wachtwoord aan. Let op – dit wachtwoord geldt dan direct ook voor het inloggen op nkc.nl en Campercontact.

Evenementen

Evenementen

  • Waar vind ik de evenementen en rijvaardigheidstrainingen op deze website?

    Hier vind je al onze evenementen en rijvaardigheidstrainingen. Gebruik bij het zoeken de filtermogelijkheden.

  • Wanneer kan ik boeken voor 2024?

    De evenementen in 2024 zijn via onze website te boeken. Het is opnieuw weer een mooi en afwisselend programma geworden!

  • Het evenement van mijn keuze is volgeboekt. Wat nu?

    Wanneer een evenement is volgeboekt, kun je je aanmelden voor de interesselijst via de knop 'Volgeboekt Tip mij'.

    De interesselijst verplicht je tot niets. Komt er een plek vrij, dan worden alle geïnteresseerden op de lijst per e-mail op de hoogte gesteld. De beschikbare plaats wordt weer online aangeboden en eenieder is vrij deze te boeken via onze website. Houd dus je e-mail goed in de gaten en wees er snel bij.

    Aanmelden is heel eenvoudig:
    - ga op nkc.nl naar het evenement van je keuze
    - klik op de pagina van het evenement op de knop 'Volgeboekt Tip mij'
    - vul je naam, e-mailadres, naam van het evenement en het evenementnummer in

    Na het invullen van deze gegevens ontvang je geen ontvangstbevestiging per e-mail, maar zie je alleen een bevestiging op het scherm.

  • Ik heb onlangs geboekt, maar ik heb geen bevestiging ontvangen. Is mijn boeking goed gegaan?

    Heb je de boeking volledig kunnen afronden, dan ontvang je direct een bevestiging. Deze bevestiging is dan verstuurd naar het e-mailadres dat bij je gegevens in de boeking staat.

    Mocht je de e-mail niet in je inbox terugvinden, check dan de spambox / ongewenste e-mail box. Mogelijk is de bevestiging daarin terechtgekomen.

    Heb je geen bevestiging ontvangen, neem dan direct contact met ons op via [email protected] of bel met 033 467 7087.

  • Hoe verloopt de betaling?

    Nadat je het boekingsformulier volledig hebt ingevuld kun je direct betalen. Doe je dat niet, dan sta je wel definitief ingeboekt en ontvang je ook een boekingsbevestiging in je mailbox. 

    Je ontvangt dan binnen enkele dagen een factuur met daarbij een link naar een betalingsomgeving. Je kunt dan alsnog de deelnemerskosten voldoen.

    In je Mijn NKC-omgeving kun je zowel je boeking als je factuur inzien.

  • Waar vind ik informatie over mijn boekingen?

    Direct na boeking ontvang je een bevestiging per e-mail. Wanneer je lid bent, kun je de boekingsgegevens inzien in je Mijn NKC omgeving. Onder ‘Deelnames' vind je een overzicht van al je inschrijvingen (boekingen).

  • Waar vind ik de Algemene voorwaarden voor de evenementen?

    De Algemene voorwaarden voor de evenementen vind je hier

  • Ik heb een boeking gemaakt voor een evenement. Hoe weet ik of het ook echt doorgaat?

    Zo'n zeven weken van tevoren wordt gekeken of het evenement ook echt door kan gaan. 

    Bij te weinig deelnemers op dat moment, wordt eerst gekeken of het evenement met minder deelnemers toch kostendekkend uitgevoerd kan worden. 

    Mocht dit niet zo zijn óf moeten afspraken met camping, horeca etc. al worden bevestigd en zijn er nog te weinig boekingen, dan zal de NKC moeten besluiten het evenement te annuleren. We kunnen dan niet langer wachten op eventueel extra boekingen. 

    Boekers ontvangen in dat geval een mail ter bevestiging en hun boeking wordt kosteloos geannuleerd. De deelnamekosten worden in dat geval teruggestort.

  • Hoe kan ik mijn boeking annuleren?

    Bij annulering van een boeking worden altijd annuleringskosten in rekening gebracht conform de Algemene Voorwaarden. Vul ons contactformulier in met daarin de naam van het evenement, het nummer plus de reden van annulering.

    Nadat je boeking is geannuleerd, ontvang je een annuleringsbevestiging plus -nota. Deze documenten kun je gebruiken om de annuleringskosten bij je verzekeraar te claimen, mits de reden onder de voorwaarden valt.

    Klik hier voor de Algemene Voorwaarden.

  • Kan ik bij boeking een dieetwens doorgeven?

    Op het boekingsformulier kun je de voorkeur voor vegetarische maaltijden aangeven. Aan deze wens kan worden voldaan.

    Heb je een allergie of volg je een speciaal dieet, dan dien je zelf zorg te dragen voor de maaltijden. Voor NKC en haar toeleveranciers is het onmogelijk om aan alle verschillende wensen te kunnen voldoen. Er geldt geen restitutie op niet genoten maaltijden.

    Op het boekingsformulier kun je je eventuele allergie wel melden. Bij vragen wordt contact met je opgenomen. 

Reizen

Reizen

  • Waar vind ik het actuele reisaanbod?

    Het reisaanbod van NKC groepsreizen met uitgebreide informatie kun je hier vinden en boeken. Heb je interesse in camperroutes, groepsreizen of maatwerkreizen van de NKC? Bekijk dan ons aanbod op de website of blijf op de hoogte van nieuwe reizen via de nieuwsbrief van NKC Reizen.

  • Vanaf wanneer kan ik het reisaanbod 2024 boeken?

    Al onze groepsreizen staan op de website. Ons aanbod is veelzijdig met ruim 70 reizen naar 50 bestemmingen. Behalve de jaarlijks terugkerende bestemmingen bieden we ook een aantal nieuwe reizen aan. Kijk hier voor het aanbod.

    Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief van NKC Reizen? Schrijf je dan in en blijf op de hoogte.

  • Is het mogelijk om aan een NKC-groepsreis deel te nemen met een huurcamper?

    Ja, dit is mogelijk. Indien je graag met een huurcamper een groepsreis maakt, ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen van een veilige camper en eventuele verzekeringen. Uiterlijk acht weken voor vertrek moeten de campergegevens (zoals kenteken en afmetingen) bij NKC Reizen bekend zijn.

  • Hoe boek ik online een NKC-groepsreis?

    Het boeken van een groepsreis is een exact klusje waarbij het maken van fouten niet handig is. Voor het online boeken van een NKC-reis is er daarom de handige stap-voor-stap uitleg. Met deze uitleg gaat het zeker goed.

  • Wat doe je als je op reis de indruk krijgt dat er seksueel misbruik van kinderen plaatsvindt?

    Helaas komt overal ter wereld seksueel misbruik van kinderen voor, soms ook in relatie tot toerisme en reizen. Defence for Children - ECPAT zet zich in om een einde te maken aan commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in Nederland en daarbuiten.  Wees ook alert en meld misbruik via www.meldkindersekstoerisme.nl

  • De reis van mijn keuze is volgeboekt. Kan ik op een reservelijst?

    Wanneer een reis vol zit, is het mogelijk je aan te melden voor de interesselijst. De interesselijst verplicht je tot niets. Komt er een plek vrij, dan worden alle geïnteresseerden op de lijst per e-mail op de hoogte gesteld. De beschikbare plaats wordt weer online aangeboden en eenieder is vrij deze te boeken via onze website volgens het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Wil je graag mee op de betreffende reis, houd dan je e-mail goed in de gaten en wees er snel bij wanneer er een plek vrijkomt.

    Aanmelden voor de interesselijst van een specifieke groepsreis is heel eenvoudig:

    • Ga op nkc.nl naar de betreffende reis.
    • Klik op ‘Volgeboekt, Tip mij’ 
    • Vul je e-mailadres, je naam en de titel en het nummer van de reis  

    Na het invullen van je e-mailadres ontvang je geen ontvangstbevestiging per e-mail, maar zie je alleen een bevestiging op het scherm.  

    • Zodra er een plek vrijkomt op de reis, ontvangt iedereen die op de lijst staat een e-mailbericht.  
    • Bij vragen kun je contact opnemen met de NKC via ons contactformulier of 033 - 467 70 70. 
  • Hoe kan ik mijn boeking annuleren?

    Stuur een bericht via ons contactformulier met daarin het reisnummer en de reden van annulering. Nadat je boeking is geannuleerd, ontvang je een annuleringsbevestiging en (credit)nota. Deze documenten kun je gebruiken om de annuleringskosten bij je verzekeraar te claimen, mits de reden onder de voorwaarden valt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden van de NKC Camperreizen.

  • Hoe weet ik dat ik heb geboekt?

    Als je de boeking hebt doorlopen, zie je op je scherm de bevestiging van de boeking. Bovendien krijg je binnen enkele minuten een bevestiging via e-mail. Als je deze e-mail niet hebt ontvangen, controleer dan je postvak met ongewenste e-mail of spam. Je boeking is ook terug te vinden via ‘Mijn NKC’. 

  • Hoe kan ik wijzigingen van gegevens doorgeven?

    Wijzigingen van gegevens kunnen tot zes weken voor vertrek zonder wijzigingskosten worden doorgegeven; de daaraan verbonden (soms hoge) kosten van de toeleverancier (zoals bijvoorbeeld een ferry- of luchtvaartmaatschappij) zullen wel worden doorberekend aan de hoofdboeker. Daarnaast zijn aan wijziging van gegevens binnen zes weken voor vertrek wijzigingskosten verbonden van € 25,- per wijziging. Voor wijzigingen kun je contact opnemen via ons contactformulier.

  • Wat betekent de Travelife Certificering?

    De NKC heeft het duurzaamheidscertificaat van Travelife behaald en zijn daarmee officieel Travelife Partner. De NKC voldoet aan meer dan 100 criteria, met betrekking tot het kantoorbeheer van een reisorganisatie, het productaanbod, internationale zakenpartners en klantinformatie. De Travelife-norm dekt de ISO 26000-thema's voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder milieu, biodiversiteit, mensenrechten en arbeidsverhoudingen; en wordt formeel erkend als volledig in overeenstemming met de door de VN ondersteunde Global Sustainable Tourism Criteria. De NKC is onderdeel van een groeiende groep reisorganisaties in Nederland die duurzaamheid hebben omarmd en Travelife Partner-status hebben bereikt.

Privacy

Privacy

  • Wat is de AVG? Is dat hetzelfde als de WBP?

    Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.
    De AVG zorgt onder meer voor:

    • versterking en uitbreiding van privacyrechten;
    • meer verantwoordelijkheden voor organisaties;
    • dezelfde, stevige bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders, zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen euro op te leggen.

    Op de website van de Nederlandse toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens, lees je nog meer over de AVG.

  • Welke rechten heb ik als consument bij de NKC als het om persoonsgegevens gaat?

    Als consument heb je bij de NKC alle door de wet (AVG) toegekende rechten inzake persoonsgegevens. Dat zijn onder meer het recht op inzage in de verwerking van persoonsgegevens en het recht op het overdragen van gegevens aan een andere partij. Alle rechten op een rij vind je terug in het privacybeleid.

  • Wat zijn persoonsgegevens?

    Persoonsgegevens zijn alle soorten informatie over personen waarmee zij geïdentificeerd kunnen worden. Voorbeelden zijn naam- en adresgegevens, e-mail- en IP-adressen en pasfoto’s.

    Daarnaast onderscheidt de wet bijzondere persoonsgegevens, zoals informatie over gezondheid. Dit is informatie die iemands privacy ernstig kan beïnvloeden. Daarom mag deze informatie alleen onder strenge voorwaarden worden verwerkt.

  • Waarom verzamelt de NKC (mijn) persoonsgegevens?

    De NKC verzamelt, met toestemming, enkel die gegevens die nodig zijn ter uitvoering van haar diensten, zoals het lidmaatschap of een verzekering. Bijvoorbeeld een adres voor het toezenden van het blad Kampeerauto, mailadres om de nieuwsbrief te kunnen versturen of gegevens van je camper wanneer je bij de NKC een verzekering daarvoor afsluit. In Mijn NKC en Mijn Verzekering zie je welke gegevens de NKC van je heeft. Daar kun je zelf deze gegevens aanpassen.

  • Welke persoonsgegevens heeft de NKC van mij?

    De NKC vraagt in de regel de gegevens die nodig zijn om de service van de producten die zij aanbiedt aan je te kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan een adres dat nodig is voor toezending van het blad Kampeerauto. Je kunt op Mijn NKC en indien je een verzekering hebt bij de NKC op Mijn Verzekering zien welke gegevens de NKC van je heeft. Je kunt daar ook gegevens aanpassen.

  • Waar kan ik zien welke gegevens de NKC van mij heeft?

    Je kunt die terugvinden in Mijn NKC en indien je een verzekering bij de NKC hebt afgesloten ook in Mijn Verzekeringen. Overige gegevens kun je inzien door een verzoek te sturen naar [email protected].

  • Waar kan ik mijn gegevens aanpassen?

    In Mijn NKC en indien je verzekerd bent bij de NKC in Mijn Verzekeringen kun je jouw gegevens aanpassen. 

  • Waar en hoe kan ik mijn gegevens verwijderen?

    Je kunt sommige gegevens zelf verwijderen in Mijn NKC en Mijn Verzekeringen, voor andere gegevens dien je dit aan te vragen via [email protected]. Het kan zijn dat de NKC bepaalde gegevens niet kan of mag verwijderen vanwege wettelijke bepalingen. Uiteraard stelt de NKC je daarvan op de hoogte. Wanneer je een verzoek of vraag richt aan [email protected] krijg je altijd binnen een maand antwoord.

  • Deelt de NKC persoonsgegevens met derden?

    De NKC deelt soms gegevens met derden, partners of samenwerkende partijen. Dit om het lidmaatschap en de producten en service die daarbij horen mogelijk te maken. Zo delen we je adres met de verzender van het blad Kampeerauto. Met elke partij waar gegevens mee gedeeld worden zijn overeenkomsten opgesteld die onder meer het doel van het delen bevatten. De andere partij mag nooit iets anders met de gegevens doen dan waartoe de NKC machtigt; het uitvoeren van een dienst binnen het lidmaatschap. De NKC verkoopt gegevens nooit aan een (commerciële) partij.

  • Verkoopt de NKC mijn data/gegevens?

    De NKC verkoopt nooit persoonsgegevens en zal dit in de toekomst ook nooit doen.

Campercontact

Campercontact

  • Waar vind ik de veelgestelde vragen voor Campercontact?

    Op www.campercontact.com vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen. 

  • Ben jij NKC-lid en wil je POI-bestanden voor je navigatiesysteem downloaden? Log dan in via Mijn NKC en bezoek dan deze pagina.

  • Hoe log ik in bij Campercontact?

    Als NKC lid heb je automatisch ook een Campercontact PRO+ abonnement. Download de Campercontact app en maak een account aan.

    Let op! Gebruik voor Campercontact het e-mailadres dat binnen je NKC lidmaatschap bekend is. Dat e-mailadres is gekoppeld aan je lidmaatschapsnummer, zodat Campercontact jou herkent als NKC-lid. Hierdoor krijg je bijv. automatisch toegang tot de PRO+ versie van Campercontact.

     

Camperroutes

Camperroutes

  • Hoe krijg ik toegang tot de route na aankoop?

    Als je de aankopen hebt voltooid kom je op het bevestigingsscherm. Onder de route kun je klikken op 'download camperroute'. De route opent vervolgens op een internetpagina. Daarna krijg je de keuze om de route in de app of als PDF te bekijken.

    Na aankoop van de route ontvang je een bevestiging. In de mail vind je de tekst ‘je bestelling bekijken’. Wanneer je hierop klikt, opent het bevestigingsscherm weer.

  • Het navigeren van de route kan op twee manieren:

    1. Met je smartphone of tablet waarop Google Maps is geïnstalleerd.

    2. Met gebruik van je eigen navigatiesysteem.


    De NKC adviseert het gebruik van een eigen navigatiesysteem dat specifiek geschikt is voor de camper. Hiermee kun je gemakkelijk jouw ideale route bepalen via wegen die geschikt zijn voor een camper. Navigeren met een eigen navigatiesysteem doe je door de coördinaten in te invoeren, zoals vermeld in de camperroute.

  • Wat is Tripplans?

    Tripplans is een app waarin je een gedetailleerde route kan bekijken. Doordat de app in Amerika is geproduceerd staat sommige informatie in het Engels. Helaas heeft de NKC hier geen invloed op.

    De reisroute is eigendom van de NKC en daardoor volledig in het Nederlands. De NKC maakt tijdens de groepsreizen ook gebruik van deze app.

  • Hoe krijg ik de route in de app Tripplans?

    Wil je de route in de app Tripplans bewaren dan is stap één om de app tripplans te installeren op je smartphone of tablet. Je gaat vervolgens weer terug naar je aankopen, download de route en kiest voor de optie 'app'.

    De route opent daarna in de app. Bovenin verschijnt een balk die vraagt of je de route wilt toevoegen aan je account. Klik op de balk om de route toe te voegen.

  • Kan ik Tripplans offline gebruiken?

    Het reisboek/de camperroute kun je in de app op de offline modus zetten, waardoor automatisch dataverkeer tussen de app en het internet wordt gestopt. Jammer genoeg zijn niet alle foto’s zichtbaar. Als je smartphone verbinding heeft met internet, bijvoorbeeld met wifi kun je op de foto’s tikken van de betreffende reis- of verblijfsdag. De foto’s zijn daarna, zonder verbinding met internet, toch zichtbaar.

  • Hoe maak ik een account aan in Tripplans?

    Wanneer je de app Tripplans hebt geïnstalleerd op je smartphone of tablet wordt er op het beginscherm gevraagd om een account aan te maken.

    Gebruik bij het maken van een account het mailadres waar je de route mee hebt aangekocht. Als je ook een wachtwoord hebt ingevuld klik je op sign up.

    Heb je al een account maar ben je uitgelogd? Klik dan onder de knop 'Sign up' op ‘already have an account? Sign in’.

    Vul daar je inloggegevens in en klik je op 'Sign in'.

  • We raden af om alleen met Google Maps te navigeren. Google Maps houdt namelijk geen rekening met lengte, breedte en gewicht. Bovendien moet je voor gebruik van Google Maps  toegang hebben tot het internet. 

    In Google Maps is de route samengesteld door tussenpunten te plaatsen in de route. Als je van de route gaat, houdt dit in dat de route niet meeveranderd maar aangeeft weer terug te gaan naar de route.

    Wil je dat de route adoptief is, dan kun je ervoor kiezen tussenpunten te verwijderen. Klik bovenin Google Maps op de route en verwijder de kruisjes tussenpunten.

  • Hoe maak ik een PDF?

    Na het downloaden van de route kun je de route opslaan als PDF door de optie 'PDF' te kiezen.

    De 'Condensed version' is een verkorte versie waar alle informatie achter elkaar wordt geplaatst. De 'Expanded version' plaatst elke dag op een nieuwe pagina.

    Klik daarna op 'Generate PDF'. Als het systeem klaar is met laden, dan kun je de PDF downloaden en opslaan.

  • Route niet zichtbaar in overzicht

    Na een recente app-update zijn er standaard twee filters ingeschakeld, wat de directe zichtbaarheid van de camperroute beïnvloedt. Wij adviseren je om alle filters op de overzichtspagina uit te schakelen. Hierdoor worden alle camperroutes zichtbaar.

    De filters die moeten worden uitgeschakeld; Upcoming, In progress en Past.

  • Is er een stappenplan voor Tripplans?

    Ja we hebben een stappenplan gemaakt over hoe de Tripplans app werkt. In het stappenplan helpen we je met het downloaden van de app en leggen we uit hoe Tripplans werkt nadat de aankoop is gedaan.

    Naar het stappenplan

     

Veelgestelde vragen over publicaties in de webshop

Veelgestelde vragen over publicaties in de webshop

  • Hoe kom ik aan de kortingscode voor leden?

    Als je inlogt in Mijn NKC vind je op de verkooppagina een code waarmee je in jouw winkelmandje de korting kunt verrekenen. 

  • Kan ik dit boekje met spoed bestellen?

    Dit boekje wordt pas gedrukt als jij het hebt besteld dus wij leveren niet uit voorraad. Daardoor is het ook niet mogelijk om met spoed te leveren. Het boekje wordt verzonden binnen 5 werkdagen.

  • Hoe kan ik het boekje terugsturen?

    Als consument heb je het recht om publicaties uit onze webshop binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen terug te sturen. Het boekje mag uiteraard niet gelezen zijn.

    Stuur het boekje naar:

    NKC t.a.v. Administratie
    Postbus 424
    3760 AK Soest

    Belangrijk: voeg iets bij waaruit wij kunnen opmaken wie jij bent. Dus de originele pakbon (Delivery Note) of een briefje met naam, adres, woonplaats en e-mailadres.

    Voor de retourzending betaal je zelf voor de portokosten.

    Zodra wij het boekje hebben ontvangen zetten we de retourbetaling in gang. Je ontvangt dan ook een e-mail.

  • Kan ik het boekje laten opsturen naar een ander adres dan mijn adres?

    Ja, tijdens het bestelproces kun je aangeven wat jij als factuuradres (jouw adres) wilt aangeven en wat je als verzendadres wilt aangeven. Zo kun je het boekje ook schenken via de post.

  • Kan ik het boekje ook laten opsturen naar België?

    Ja, tijdens het bestelproces kun je ieder adres in Nederland en België opgeven. Voor België betaal je wel een bijdrage aan de (hogere) portokosten.

  • Als ik meerdere boekjes bestel, moet ik dan per boekje afrekenen?

    Ja, helaas is onze webshop nog niet ingericht op het vullen van een winkelmandje. Dit gaat in de toekomst wel komen, maar op dit moment moet je per order apart bestellen en afrekenen. Tenzij je voor het pakket met de vier inspiratiegidsen kiest.

  • Ik kon deze boekjes als lid indertijd gratis krijgen. Waarom moet ik er nu voor betalen?

    Deze boekjes zijn indertijd gedrukt in een beperkte oplage. Daardoor hebben we veel mensen moeten teleurstellen. Door ze nu weer als print-on-demand beschikbaar te maken kunnen we de boekjes alsnog leveren. De kosten die je nu betaalt zijn voor het drukken, het verpakken en het versturen. Je kunt het boekje ook online bekijken, de link staat op de productpagina en op nkc.nl/inspiratiegidsen

  • Kan ik mijn bestelling annuleren?

    Nee, jouw bestelling wordt meteen doorgestuurd naar de drukker en daar wordt jouw boekje per stuk speciaal voor jou gedrukt. Je kunt je order dus niet meer annuleren. Je kunt het boekje binnen 14 dagen na ontvangst aan ons terugsturen, dan krijg je ook je aankoopsom terug, maar daarvoor betaal je zelf de verzendkosten.

  • Kan ik zien wat de status is van mijn bestelling?

    Zodra we jouw bestelling hebben ontvangen wordt op werkdagen binnen 1,5 uur jouw persoonlijke boekje gedrukt. Zodra deze is geproduceerd en verzonden, ontvang je een track-and-tracecode.

  • Mijn boekje is beschadigd aangekomen. Wat moet ik doen?

    Maak een foto van de beschadiging zodat wij die kunnen beoordelen. Maak ook een foto van de achterkant van het boekje, waarop de QR-code duidelijk zichtbaar is. Stuur deze foto’s samen met jouw naw-gegevens naar [email protected]. Je krijgt dan een nieuw exemplaar toegestuurd.

Elektrische Camperverzekering

Elektrische Camperverzekering

  • Wat is het verschil tussen de elektrische camperverzekering en reguliere camperverzekering?

    Het verzekeren van je elektrische camper is niet anders dan van een camper op brandstof. Je kunt in alle twee de gevallen bij de NKC terecht. Ook voor je elektrische camper kies je voor een WA, WA + beperkt casco of WA + volledig casco dekking.

  • Moet ik een speciale dekking hebben voor de batterij van mijn elektrische camper?

    Bij de NKC hoef je hier een extra verzekering voor je batterij af te sluiten, mits dit is inbegrepen in de aankoopprijs. Zo niet, dan moet dit worden toegevoegd en is de batterij alsnog verzekerd. Bij andere verzekeraars valt dit mogelijk niet onder hun verzekering.

  • Ben ik verzekerd bij defect of beschadiging van de accu van mijn elektrische camper?

    Ja, de accu is meeverzekerd als de schade is ontstaan door een verzekerde gebeurtenis. Slijtage is niet meeverzekerd.

  • Hoe wordt de premie voor een elektrische camperverzekering berekend?

    In de basis zijn er weinig verschillen tussen een reguliere camper- en een elektrische camperverzekering. Wel zijn er tussen campers en elektrische campers verschillen in bijvoorbeeld risico’s. Dit kan doorvertaald zijn in de premie.

  • De berekeningstool geeft aan dat er fouten zijn geconstateerd. Het aankoopjaar mag maximaal 2 jaar van het bouwjaar verschillen.

    Je hebt bij de vraag “Bent u de eerste eigenaar?” ja ingevuld en er zit een afwijking tussen aankoopjaar en het bouwjaar van de camper. Als je de eerste eigenaar bent van de camper dan heb je de camper nieuw aangekocht en zal er meestal geen verschil zitten tussen het bouwjaar en het aankoopjaar. Als je de vraag met nee beantwoordt dan kun je verder met de berekening.  

  • Welke waarde moet ik invullen bij het berekenen van mijn premie?

    Als je de camper nieuw hebt aangekocht (je bent de eerste eigenaar van de camper), dan vul je de nieuwwaarde van de camper inVul hier de oorspronkelijke waarde zonder eventuele inruil en/of korting. Bij accessoires kun je de waarde van de accessoires opgeven.  

    Als je een gebruikte camper hebt aangeschaft, dan vul je de aankoopwaarde in. Bewaar dan de aankoopfactuur goed. Dan heb je bij schade binnen drie jaar na aankoop recht op een waardegarantie. Uiteraard afhankelijk van de gekozen dekking.  

    Koop je de camper bij een particulier? Stel dan samen wel een koopovereenkomst op. Ook dan kan een er sprake zijn van een waardegarantie 

    Is de camper getaxeerd dan vul je de taxatiewaarde en het taxatiejaar in. Bij schade binnen vijf jaar na taxatie heb je recht op een waardegarantie. Ook hier is dat uiteraard afhankelijk van de gekozen dekking. 

  • Wat is het verschil tussen een zelfbouwcamper en een fabrieksgebouwde camper?

    Een fabrieksgebouwde camper is een camper die bij de eerste afgifte van het kenteken (waar ook ter wereld) een camper is. Een zelfbouwcamper is een camper die eerst een personen-, bestel- of vrachtauto is geweest en later is omgebouwd en omgekeurd als camper.

  • Ik wil een zelfbouwcamper verzekeren. Wat moet ik doen?

    Als je een zelfbouwcamper wilt verzekeren, kun je online de premie berekenen en de verzekering aanvragen. Jouw zelf-/ombouw camper is dan nog niet verzekerd. Voor het verzekeren geldt de verplichting dat er een inspectie van de camper moet plaatsvinden. De kosten van deze inspectie komen voor jouw eigen rekening. Het inspectierapport moet inzicht geven of de zelf-/ombouw goed en zorgvuldig heeft plaatsgevonden. En of de installaties voor gas, water en elektriciteit goedgekeurd zijn. Na ontvangst van het inspectierapport kunnen wij de aanvraag beoordelen.  

    Een inspectierapport is niet nodig als de ombouw door een Focwa/BOVAG aangesloten bedrijf heeft plaatsgevonden. In dat geval ontvangen wij graag de factuur van de ombouw en de algemene voorwaarden van het Focwa/BOVAG aangesloten bedrijf waar de zelf-/ombouw heeft plaatsgevonden. 

  • Wat is het nut van taxeren van mijn camper?

    Het taxeren van je camper voor de verzekering heeft nut als er geen andere regeling bij schade door totaal verlies van toepassing is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de drie jaar aankoopwaardegarantie. Als deze is verlopen, ontvang je bij een totaal verlies schade de dan geldende dagwaarde en niet de toenmalige aankoopwaarde. Ook kan het nuttig zijn om te laten taxeren als de nieuwwaarderegeling op de NKC Camperverzekering nog van toepassing is. De nieuwwaarderegeling is in vraag 10 te lezen. 

    Het kan aantrekkelijk zijn de camper te laten taxeren binnen de nieuwwaardeperiode. Tussen het 7e en 8e jaar na aankoop zal de waarde volgens de polisafschrijving, waarschijnlijk, de dagwaarde evenaren. Dat is mogelijk dan ook het moment om de dan geldende dagwaarde voor vijf jaar ‘vast te zetten’, te laten taxeren dus. Er is bij schade door totaal verlies dan geen discussie over de dagwaarde én deze waarde is bovendien vijf jaar waardevast. 

    Als je lid bent van de NKC dan heb je de mogelijkheid om tegen een laag tarief een taxatierapport op te laten stellen. De kosten van een taxatie komen voor je eigen rekening. Voor het maken van een afspraak kunt je direct contact opnemen met de taxateur: CED Group, 010  284 35 44 of [email protected]. Als je contact opneemt met CED, houd dan je lidmaatschapsnummer van de NKC bij de hand. 

  • Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?

    Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een eigen risico van 300 euro. Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan wordt het eigen risico verminderd met 300 euro. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten. 

Zoek op onderwerp

Contact buiten openingstijden

Staat je vraag er niet tussen? Vul dan ons contactformulier in.

NKC-gegevens

NKC-kantoor

Postadres
Postbus 424
3760 AK Soest

Btw-nummer
NL00.73.55.397.B01

KVK-nummer
40119174

Bankgegevens

NKC
Onder meer voor betalingen lidmaatschap en webwinkel:

IBAN: NL27INGB0003704837
BIC: INGBNL2A

NKC-Verzekeringen
Uitsluitend voor verzekeringspremies:

AON NL81RABO0102689490 

Klacht melden

Heb je een klacht over een onderdeel van onze dienstverlening, een kantoormedewerker of een vrijwilliger? Dan kun je die bij ons melden. Gebruik voor reguliere vragen/opmerkingen bovenstaand contactformulier.

Bekijk hier eerst de klachtenprocedure voordat je een klacht indient. Via dit formulier kun je je klacht bij ons melden.