Klusvideo

Zo kun je de camper starten wanneer de accu leeg is

Als je de verlichting hebt laten branden en soms als je camper uit de winterstalling komt, kan je te maken krijgen met een lege startaccu. Wat nu? Aanduwen of aantrekken is slecht voor je motor en katalysator.
Je kan hulp vragen van je pechhulp, maar als dat niet mogelijk is, moet je zelf aan de slag met een andere auto en goede startkabels.

Benodigdheden

  • Dikke startkabels met een doorsnede van minimaal 25mm2
  • Een ander voertuig met een zware startaccu (camper of bestelbus)
starthulp voor de camper - met zware startkabels

Omschrijving

Raadpleeg instructieboekje?

Volg de aanwijzingen van het instructieboekje van je auto en volg anders de onderstaande procedure.
Bij moderne campers is er altijd een risico dat elektronica gevaar loopt door piekspanningen. Om de kans daarop te verminderen, moeten we af en toe diverse verbruikers inschakelen, zoals verlichting, blower van de verwarming en eventueel (voor)ruitverwarming. Houd je aan de aanwijzingen. Hoewel er maar 12 volt op accu’s staat, kan een kortsluiting ernstige gevolgen hebben!

Gebruiksaanwijzing camper - starthulp

Stap 1: Zet motor uit

Zorg bij beide voertuigen dat de motor uit staat, de versnelling in zijn vrij staat en ze beide op de handrem staan.

Motor uit en versnelling in zijn vrij

Stap 2: Zet verlichting aan

Zet bij de auto met lege accu de autoverlichting aan. Hierdoor wordt een mogelijk schadelijke spanningspiek beperkt en kan je na het aansluiten van de kabels ook meteen zien dat de hulpaccu is aangesloten.

Dimlicht ingeschakeld

Stap 3: Sluit startkabels aan

Je camperhandleiding vertelt je waar je straks de accukabels aan kunt sluiten. Vaak zit de startaccu onder een voorstoel, maar daar sluit je de startkabels niet op aan. Gebruik de speciale aansluitpunten die je onder de motorkap vindt. Een speciale pluspool onder een kapje (soms rood) en een dik massadeel aan het chassis. Zoek dit goed uit, voor je de kabels aansluit.
Sluit de kabels aan in deze volgorde:

  1. Klem de rode kabel op de +pool van de hulpauto (met volle accu)
  2. Verbind het andere eind van de rode kabel aan de +pool van de auto met lege accu
  3. Sluit de zwarte kabel aan op de pool of het massapunt van de hulpauto.
  4. Zet de andere zwarte klem op de pool of het massapunt van de auto met lege accu, of een ander geschikt blank metalen deel van de motor

1. Hier zie je als voorbeeld de pluspool van een Fiat Ducato van 2018 onder het geopende zwarte klepje.

pluspool van een Fiat Ducato van 2018 onder het geopende zwarte klepje

2. Bij deze Ford Transit is de pluspool duidelijk gemarkeerd met een rode kap.

Pluspool voor starten bij Ford transit onder duidelijke rode kap

3. Deze Fiat Ducato uit 2018 heeft zijn massapunt duidelijk gemarkeerd met een sticker midden onder de voorruit Bij een oudere Ducato van rond 2012 vindt je het massapunt rechts vooraan (als je er voor staat) op een metalen pin.

Massapunt voor starten bij Fiat Ducato en gelijkvormige modellen

4. Bij deze Ford Transit is het massapunt een stevig oog aan het chassis. Soms is het even zoeken naar de juiste plek. Let op dat er geen kabels tegen bewegende delen kunnen aankomen zodra je de motor start.

Massaaansluiting voor starten bij oudere Ford transit

Stap 4: Controleer verbinding

De verlichting van de camper met lege accu zal nu aan gaan of feller gaan branden, hierdoor zie je dat de spanning aangesloten is.

Brandende koplampen

Stap 5: Start motor van het hulpvoertuig

Start dan de motor van het hulpvoertuig en doe de verlichting weer uit. Laat de motor 5 tot 10 minuten lopen, het liefst met een wat verhoogd toerental. Dit geeft de lege accu de gelegenheid vast een stukje te laden, zodat hij daarna mee kan helpen tijdens het starten. Op die manier hoeft dan niet alle startenergie door de startkabels aangeleverd te worden.

Voordat je start, dubbelcheck je eerst of het voertuig in zijn vrij staat, want mogelijk staat er nog iemand tussen de beide voertuigen.

Dashboard

Stap 6: Start voertuig met lege accu

Nu start je de auto met ‘lege’ accu. Trap vooraf de koppeling in (of zet de automaat op Park) om het starten makkelijker te maken. Start met niet te lange startpogingen. Pauzeer steeds even als het nog niet lukt, daardoor kan de accu zich weer wat herstellen.
Wanneer beide motoren draaien, wacht dan nog enkele minuten voordat je de naar de volgende stap gaat.

Starten van de te helpen camper

Stap 7: Koppel kabels los volgens procedure

Vóór het loshalen van de kabels, zet je bij beide auto’s een aantal stroomverbruikers aan zoals de blower, voertuigverlichting en elektrische (voor)ruitverwarming (indien aanwezig). Dit is een manier om tijdens het loskoppelen piekspanningen te voorkomen die beschadiging aan de elektronica zouden kunnen veroorzaken.

Daarna koppel je één voor één de kabels af in omgekeerde volgorde van het aansluiten. Dus:

4. Neem de zwarte klem van de  MASSA van het pechvoertuig los.
3. Neem de zwarte kabel bij de hulpauto los.
2. Neem de rode kabel van de +pool van het pechvoertuig weg.
1. Neem de rode kabel van de +pool bij de hulpauto weg.
0: Schakel nu de extra verbruikers weer uit, om het acculaden te versnellen en zet de motor van de hulpauto uit.

Haal nooit de twee klemmen van één auto tegelijk los. Als je ze per ongeluk tegen elkaar zou houden is de schade niet te overzien.

Kabels altijd in de juiste volgorde plaatsen of losnemen!

Stap 8: Rijd een stuk om verder te laden

Ga na het starten minimaal een half uur rijden met de pechauto zodat de accu verder geladen wordt.

Stukje rijden voor bijladen van de lege accu

Stap 9: Laad door en controleer

Na een half uurtje rijden is je startaccu nog niet vol. Laad daarom thuis eventueel de accu nog verder op met een acculader. Ook als je de camper op 230V aansluit, zal meestal de voertuigaccu geladen worden (controleer dat in je gebruiksaanwijzing). Omdat het laden van de huishoudaccu voorrang heeft en omdat de startaccu vaak maar langzaam wordt opgeladen, kan volledig laden op deze manier dan wel meer dan een dag duren.

Door het leegraken kan de accu hebben geleden. En na zo’n jaar of vijf à zeven ben je toch al gauw aan een nieuwe accu toe. Het is daarom verstandig de startaccu even te laten doormeten en zo nodig te laten vervangen. Dan kom je niet meer voor verrassingen te staan.

Controle accuniveau op paneel

Starten op de huishoudaccu?

Niet doen. Hoewel het een logische gedachte is om de huishoudaccu te gebruiken als startaccu in noodgevallen, is dat is toch onverstandig. Deze accu’s en de bekabeling zijn niet geschikt voor grote startstromen. Een uitzondering kan misschien de modernere LiFePO4 accu zijn, die kan wel grote stromen leveren. We ontraden echter het gebruik van de huishoudaccu als hulp-startaccu, tenzij je precies weet wat je doet en de gevolgen en risico’s goed kunt inschatten.

Verder lezen