Mag mijn camper nog de stad in?

Campers en zero-emissiezones: dit moet je weten

In de komende jaren voeren tientallen Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone in. Misschien heb je als campereigenaar hierover een brief gekregen van het RDW. Is er reden tot paniek, of valt het allemaal wel mee? Wij zetten de belangrijkste (milieu)zaken op een rij.

Wat is een zero-emissiezone?

Laten we beginnen bij het begin: een zero-emissiezone is een gebied waar op termijn alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens mogen rijden. Dit betekent dat je met een bestelbus of vrachtwagen op diesel, benzine of lpg deze zones niet in mag.

Het doel van de zero-emissiezones laat zich makkelijk raden: de luchtkwaliteit verbeteren en de CO2-uitstoot verminderen.

Wanneer en waar gaan de zero-emissiezones in?

Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten een zero-emissiezone in. Vijftien gemeenten volgen later. In de toekomst kunnen dit er meer worden.

Zorg dus dat je weet welke ingangsdatum geldt in de gemeente(n) waar je woont, werkt, of regelmatig komt.

Mag ik met mijn camper een zero-emissiezone in? 

Dat ligt eraan hoe je camper geregistreerd staat.

  • Heb je een camper met voertuigregistratie M1 (personenauto)? Dan mag je met je camper gewoon in zero-emissiezones rijden. Er is voor jou dus geen vuiltje aan de lucht – letterlijk en figuurlijk.
  • Heb jij je camper geregistreerd als bedrijfsauto? En staat er op jouw kentekencard daarom N1, N2 of N3? Dan mag jij misschien straks de zero-emissiezone niet meer in. Doorlezen dus!

Tip: doe de zero-emissie kentekencheck en bekijk of jouw camper de zero-emissiezones in mag.

Mijn camper staat geregistreerd als bedrijfsauto: wat nu?

Oké, op jouw kentekencard staat dus N1, N2 of N3. Dan is het goed om te weten dat vanaf 1 januari 2025 eerst de meest vervuilende voertuigen worden geweerd. Voor de schonere voertuigen geldt een overgangsregeling.

Maar wat is een schoner voertuig en wat houdt deze overgangsregeling concreet in? Simpel:

  • Kampeerauto’s met emissieklasse 5 (ook bekend als Euro 5) hebben tot 1-1-2027 toegang tot zero-emissiezones.
  • Kampeerauto’s met emissieklasse 6 (ook bekend als Euro 6) hebben tot 1-1-2028 toegang tot zero-emissiezones.

Heb je een camper met emissieklasse 4 (Euro 4) of lager met een datum eerste toelating van voor 1-1-2017? Lees dan hieronder hoe je een ontheffing aanvraagt.

Tip: controleer welke emissieklasse jouw camper heeft.

Hoe vraag ik een ontheffing aan voor mijn camper met emissieklasse 4 of lager?

Om een ontheffing te kunnen krijgen voor jouw camper met emissieklasse 4 of lager, gelden een aantal voorwaarden:

  • Je gebruikt de camper alleen privé en niet voor je werk.
  • Je betaalt het lagere motorrijtuigenbelasting tarief (MRB-tarief) voor een camper.
  • Let op: n enkele gemeenten moet het voertuig te allen tijde minimaal emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit geldt in ieder geval in de gemeenten Amsterdam en Utrecht.

Documenten die je meestuurt

Om aan te tonen dat de camper particulier eigendom is en privé gebruikt wordt, moet je onderstaande documenten meesturen:

  • Ondertekende verklaring waarin je aangeeft dat je het voertuig alleen privé en niet voor werk gebruikt. De verklaring download je bij de aanvraag.
  • Kwartaalrekening van de betaalde motorrijtuigenbelasting of een bankafschrift waarop te zien is dat je de motorrijtuigenbelasting voor particulieren hebt betaald.
  • Kopie van de verzekeringspolis van de camper (geen groene kaart).
  • Foto´s van de camper. Op de foto’s moet het kenteken en de binnen- en buitenkant van de camper te zien zijn.

Je vraagt een ontheffing online aan via het Zero-Emissieloket. Deze aanvraag kost € 60,-. Ontheffing verleend? Deze geldt dan in alle gemeenten met een zero-emissiezone tot en met 31 december 2027.