The making of vanlife: zo kies je een camper(bus) die bij je past

Bernadet Heimans

De kogel is door de kerk: je gaat je stortdouche en centrale verwarming verruilen voor een leven onderweg. Awesome, welkom bij de club! Maar ga je dan voor een hefdak of een alkoof? Een 4x4 of een oldtimer? Ga je zelf aan de slag of koop je je vrijheid kant en klaar? Je zou je verliezen in de hoeveelheid beslissingen en keuzes. No worries, ik ga je helpen. Met dit stappenplan kies jij in no time je nieuwe huis op wielen.

Vanlife: zo kies je een camperbus

Halfintegraal, camperbus of alkoof? Campers zijn er in vele vormen.

Definieer je behoeften en budget

De eerste en wat mij betreft ook meteen de belangrijkste stap. Voordat je op zoek gaat naar een camper, is het belangrijk om je behoeften duidelijk te definiëren. Want je kunt pas een camper vinden die aan je behoeften voldoet als je weet wat je behoeften zijn. Logisch. Een camper voor een alleenreizende die in Scandinavië van God en iedereen verlaten wil verblijven moet aan heel andere voorwaarden voldoen dan een camper voor een gezin van 4 die hoofdzakelijk campinghoppen. Dus hoe ziet je reisgezelschap eruit, waar wil je heen, welke voorzieningen vind je écht essentieel en hoe zelfvoorzienend wil je zijn. En ook niet geheel onbelangrijk: wat is je budget? Want laten we eerlijk zijn: het budget is voor de meesten van ons toch leidend. Zet het eens op een rijtje voor jezelf en kijk tot welke prioriteiten je komt.

Bepaal je type

Nu je je basisbehoeftes in kaart hebt gebracht kun je gerichter na gaan denken over het type camper(bus). Want campers zijn er in allerlei vormen en maten, elk met hun eigen voor- en nadelen. Dus wat vind je belangrijk aan de wagen zelf. Wil je de wendbaarheid van een compacte bus of liever het ruime comfort van een (half)integraal?

Zelfbouw versus fabrieksmontage

In aanvulling op het kiezen van je type is het belangrijk om na te denken of je voorkeur uitgaat naar een (tweedehands) zelfbouw- of naar een fabriekscamper. Beide hebben wederom elk hun eigen voordelen. Camperconversies zijn over het algemeen beter aangepast aan de specifieke wensen van langdurig reizigers en fabrieksmontages zijn mogelijk comfortabeler en tot in detail afgewerkt. Ga beide eens bezichtigen, zo merk je vanzelf of je de persoonlijkheid van een zelfbouw of juist de betrouwbare standaard van een fabrieksmontage verkiest.

 Iedere camperconversie heeft een geheel eigen karakter.

Merken

Het merk van je toekomstige huis op wielen is wat mij betreft een van de meest belangrijke overwegingen. No pressure. Want net zoals met reguliere auto’s, zijn sommige merken nou eenmaal betrouwbaarder dan anderen. Er zijn behoorlijk wat bestelbussen op de markt die zich uitstekend lenen voor een camperconversie, maar met name Fiat, Mercedes en Volkswagen worden geroemd om hun betrouwbaarheid en onverwoestbaarheid. Mocht je toch liever voor een fabriekscamper gaan dan zijn Hymer, Adria en Knaus populaire keuzes. Mijn meest belangrijke tip is dan ook om je goed te verdiepen in de (gebruikerservaringen van) de verschillende merken. Let hierbij vooral op zaken als duurzaamheid van het motorblok, storingsgevoeligheid en onderhoudskosten.

Specificaties

Leeftijd, brandstofefficiëntie, gereden kilometers, gewichtsklasse, technische staat, 4x4 aandrijving. Dit zijn de zaken die een indicatie geven van de levensduur en de onderhoudskosten oftewel de hoeveelheid geld die je kwijt gaat zijn elke maand. Dus voordat je hals over kop verliefd wordt op die zelfbouwcamper op Marktplaats, specificeer je eisen aan de specificaties heel duidelijk. Want zo’n brandweerwagen uit 1985 is heel gezellig, maar de joekel verbruikt 1 op 4 (huilen bij de pomp elke keer) en als de geriatrische schokdemper stuk gaat in Finland dan is die daar nevernooit te vervangen. Hou er ook rekening mee dat oude dieselvoertuigen in steeds meer steden geweerd worden. Dus ben je van plan om geregeld steden te bezoeken, overweeg dan een benzine of selecteer een wagen met minimaal een Euro 4-emissienorm.

Mooie jongen hé, daar val je als een blok voor. Maar laat je niet alleen leiden door je hart, want het brandstofverbruik en de onderhoudskosten zijn waarschijnlijk duizelingwekkend.

Weet wat je weegt

Valt eigenlijk een beetje onder de specificaties natuurlijk maar de gewichtsklasse van je camper verdient een aparte vermelding. Want met je reguliere B – rijbewijs mag je enkel voertuigen tot 3.500 kilogram besturen. Dit betekent dat, wanneer je tóch je hart hebt verloren aan die brandweerwagen, je een aanvullend rijbewijs zult moeten halen om de vijftonner te mogen besturen. Voor campers met een gewicht van 3.500 tot 7.500 kilogram heb je bijvoorbeeld een C–rijbewijs nodig. Verdiep je hier goed in en neem de eventuele kosten van het halen van een aanvullend rijbewijs mee in je budget.

Meer hulp nodig?

Lees ook het artikel Wat kost een camper of download het gratis e-book Camper kopen.