Onduidelijkheid voor gedupeerden faillissement Gommans Campers

Nogal wat klanten van het failliete Gommans Campers uit Schijndel voelen zich ronduit besodemieterd door het bedrijf. En er is voorlopig nog geen duidelijkheid over de aanbetalingen die ze hebben gedaan. Nadat de rechtbank in Den Bosch vorige week het faillissement uitsprak, kwam aan het licht dat tientallen mensen bedragen tot 50.000 euro hadden aanbetaald voor de bouw van een buscamper op maat.  

De als curator aangestelde Rob van Seumeren zegt tot twee maanden nodig te hebben om te inventariseren wat er nog te verdelen is onder de schuldeisers. “We zitten nog helemaal aan het begin en ik kan daar nog niks zinnigs over zeggen.” Wel wijst hij erop dat andere schuldeisers voor gaan, zoals de Belastingdienst. En als een gekochte bus op naam staat van een klant, wordt die zo snel mogelijk overgedragen.  

Een van de mogelijkheden om de kwestie tot een goed einde te brengen is een doorstart van het failliete bedrijf. “Daar kijken we ook naar, maar er heeft zich nog niemand gemeld. En de ervaring leert dat als partijen belangstelling hebben, ze dat vrij snel laten weten.” Overigens maakt ook het op hetzelfde adres gevestigde bedrijf Venny deel uit van het faillissement. Dit leverde zelfbouwpakketten voor camperaars die zelf een bus wilden inbouwen. 

Eigenaar Patrick Gommans, die zelf het faillissement aanvroeg, zoekt de oorzaak van het drama in een te snelle groei van het bedrijf. “De markt was booming en we hadden moeite om goede vakmensen te vinden, terwijl we wel complexe producten maken. Zo raakten we achter met het leveren en liepen we een achterstand op die we op een gegeven moment niet meer konden inhalen”, zegt hij. De loonkosten gingen door, terwijl de inkomsten op zich lieten wachten. “En dan gaat het fout.”

Klanten vertellen een andere versie. Enkele tientallen van hen zijn verenigd in een appgroep, dus ze kennen elkaars ervaringen. En die hebben een rode draad: Gommans doet toezeggingen, waarna medewerkers mogen mededelen dat er deze keer helaas toch weer wat vertraging is. Ton Hazes (73), die in Noorwegen woont en maanden heeft gewacht op zijn speciaal met natuurlijke materialen gebouwde camper: “Ik heb meerdere keren tickets geboekt voor afspraken die op het laatste moment werden afgezegd.” Hij heeft 50.000 euro aanbetaald en gelooft – zacht gezegd – niet meer in de goede trouw van het bedrijf. “Een camperbouwer die slecht werk levert, maar zeer bedreven is in het om de tuin leiden van klanten. Ik ben erin getrapt omdat hij in staat was om mijn vertrouwen te winnen.”  

Bij Dik van der Stelt (63) is dat laatste nooit helemaal gelukt en daar is hij nu heel blij mee. Zijn camper, geschikt om twee motoren mee te nemen, zou geleverd worden op 1 juni 2023. “Vlak voor het motorseizoen.” Zijn verhaal is een aaneenschakeling van uitstel, niet nagekomen afspraken en bizarre voorstellen – ‘volmacht om voor 35.000 euro een bus te kopen’ – erin resulterend dat hij de bestelling uiteindelijk wilde annuleren. “En toen kreeg ik een rekening van 2.500 euro boven op de aanbetaling van 5.500. Want er is met twee man een week lang overlegd over mijn camper, à 100 euro per uur. Laat me niet lachen.” 

“Voor mij is het te overzien”, vervolgt hij. “In 2023 ben ik niet op motorvakantie geweest, vorig jaar had ik een bestelbus en komend jaar heb ik als het goed is een nieuwe camper waar motoren in passen. En die 5.500 euro ben ik waarschijnlijk kwijt. Maar voor anderen is de schade veel groter. Als de 50.000 euro uit je spaargeld komt, gaat die droom van een camper nooit meer uitkomen. Echt een drama.” 

Eigenaar Gommans zegt het ook verschrikkelijk te vinden voor zijn klanten, al zijn de bedragen volgens hem overdreven. “Er is hooguit 15.000 euro aanbetaald.” En voor hem is het ook geen pretje: omdat zijn bedrijf een VOF was, is hij hoofdelijk aansprakelijk en wacht hem de schuldsanering. “Maar ik hoop vooral dat mensen bij de afwikkeling van het faillissement hun geld nog terugzien, of in ieder geval een deel ervan.” Wordt vervolgd. 

Meer over
Deel artikel