NKC bepleit vrijstelling C-rijbewijs voor e-campers tot 4.250 kilogram

11 november 2024

De vrijstelling voor het C-rijbewijs voor elektrisch aangedreven voertuigen tot een maximaal gewicht van 4.250 kilogram is een goed idee, want dit stimuleert de verduurzaming van de camperbranche. Dat stelt NKC na een oproep van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het publiek om via een internetconsultatie te reageren op dit plan.

Het kabinet wil een vrijstelling voor deze categorie voertuigen instellen, vooruitlopend op plannen van de EU om het B-rijbewijs geldig te verklaren voor álle voertuigen tot een maximaal gewicht van 4.250 kilogram, ongeacht het soort brandstof. Het kan echter nog vele jaren duren voor deze maatregel in alle lidstaten van kracht is. De vrijstelling die nu als een tussenstap wordt voorgesteld, geldt ook voor elektrisch aangedreven campers. Beperking is wel dat de vrijstelling alleen geldt in Nederland en dat de bestuurder minstens twee jaar het B-rijbewijs moet hebben.

“Als dit doorgang vindt, is dat zeker een stimulans voor de camperbranche om meer elektrische campers op de markt te brengen”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Als NKC willen we elke belemmering voor het verduurzamen van de branche wegnemen. Een belangrijke drempel is het gegeven dat accu’s zwaar zijn en dat het heel lastig is om een wat grotere e-camper te bouwen die onder de grens van 3.500 kilogram blijft. Hier valt een wereld te winnen.”

Tegelijk vormt de verplichting om het rijbewijs C of C1 te halen voor camperbestuurders met een zwaardere camper een belemmering, wat indirect ook de verduurzaming in de weg staat. “Wel pleiten we voor een aanvullende cursus voor camperaars die met een zwaardere camper op stap willen, want dit mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid”, stelt Stolwerk. Overigens wijst hij er ook op dat campers relatief weinig bij ongevallen zijn betrokken, waarschijnlijk als gevolg van het recreatieve gebruik en het doorgaans mijden van de spitstijden.