Nieuwe banden kiezen voor de camper
Zijn de banden van je camper versleten, beschadigd of te oud, dan ben je toe aan nieuwe banden. Het is belangrijk om een veilige keus te maken. We laten zien wat er te koop is en waar je aan moet denken.
Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor een of meer nieuwe banden. Je hebt een grote beschadiging, het profiel is te klein, ze zijn uitgedroogd door ouderdom, beschadigd of je wilt ook voor de winter goed voorbereid zijn. Of je aan nieuwe banden toe bent lees je op: Wanneer heb je nieuwe banden nodig?
Welke band kan ik kiezen?
In de handleiding van de camper staat welke banden de fabrikant adviseert. Dit is altijd een bruikbare keuze. Let op het type (de grote cijfercode), de loadindex (welk gewicht kan de band aan) en de speedindex (hoe snel mag de band). Daarnaast moet je kiezen tussenzomerband, winterband of allseasonband. Sta ook stil bij de keuze voor twee of vier nieuwe banden.Bandtype
Het gebruikte type band staat groot op de zijwang van de band (let op, de nu gemonteerde band is misschien niet een door de fabrikant geadviseerd type). Bekijk de afbeelding als voorbeeld, hier staat de code 225/75 R 16 CP. Deze code is nodig om een passende band te vinden.- 225 - staat voor de breedte van het loopvlak in mm.
- 75 - staat voor de hoogte van de zijkant, de wangen van de band in procenten van de breedte. De hoogte is hier dus 75% van 225mm is 169mm.
- R - staat voor Radiaalband. Dat is eigenlijk altijd het geval.
- 16 - is de doorsnede van de velg in Inches. Dus ca. 16 x 2,54cm is 40,6 cm
- C staat voor 'Cargo' of 'Commercial', ook wel aangeduid als 'Light Truck' band. Deze banden zijn gemaakt voor o.a. bedrijfswagens. Ze zijn extra verstevigd, ook aan de zijkanten en kunnen een hoger gewicht dragen dan gewone banden van dezelfde maat. Je vindt ze vaak bij kleinere campers zoals campingbusjes en buscampers.
- CP betekent 'Camping Pneu' oftewel camperband. Deze band is nog verder versterkt. Hierdoor kunnen ze een hogere druk aan tot vaak 5,5 bar, zodat ze ook hoge gewichten kunnen dragen. Bovendien zijn hier ook de zijwanden nog extra verstevigd. Dat is prettig voor de stabiliteit bij campers die vaak een hoger zwaartepunt hebben dan bestelbussen. Ook helpt het tegen teveel 'zwabberen' van de achterkant door de lange oversteek van de camper met daarin soms zware bagage in de garage en/of een fietsendrager met fietsen achterop. Als voor jouw camper CP-banden zijn voorgeschreven, ga dan niet voor minder. Als C-banden voorgeschreven zijn en je wilt een niveau beter, dan kun je wel CP-banden kiezen. Alleen is de keuze aan CP-banden wat beperkter.
Loadindex en speedindex
De maximale belasting van de band wordt aangegeven door de loadindex die samen met de speedindex ook op de zijkant van de band staat. Op de afbeelding staat 116 Q at 475 kPa. De 116 betekent dat de band een maximumbelasting mag hebben van 1.250 kg (bij max. druk van 4,75 bar). Je kan dat opzoeken in de tabel met loadindex en speedindex. Dit moet passen bij de maximale aslast voor de as waar de band op wordt gemonteerd. Bij deze band mag de max. toegestane aslast dus niet hoger zijn dan 2 x 1.215 kg = 2.430 kg. De aslasten van de camper kan je vinden bij de RDW onder het kopje 'technisch' onder 'assen'. De maximumsnelheid van deze banden is bepaald door de Q die staat voor 160 km/h. Deze staat in dezelfde tabel met loadindex en speedindex. De speedindex van een band mag niet lager zijn dan de maximumsnelheid van het voertuig. Bij campers is dat meestal geen probleem.Zomer-, winter-, allseasonband
De standaardband in Nederland is een zomerband. Dit is eigenlijk een regenband met optimale eigenschappen voor zomers of nat weer. Als de groeven voldoende profiel hebben kan er veel regenwater worden afgevoerd. Echter bij temperaturen onder de 7 graden Celsius en bij sneeuw of ijs presteren ze veel minder. Bij winterse omstandigheden (beneden de 7 graden) heeft de winterband een betere grip, onder meer door het zachtere rubber. Het speciale grove profiel zorgt tevens voor meer grip dan een zomerband bij sneeuw en ijs. Diverse landen verlangen in de wintertijd of bij winterse omstandigheden dat er winterbanden gebruikt worden. Details over de verplichtingen kun je per land vinden in onze landeninformatie. Hoewel een winterband wel te gebruiken is in de zomer, zal hij door het zachte rubber bij hogere temperaturen sneller slijten en ook de rijeigenschappen en remweg zijn dan slechter dan een zomerband. De allseasonband, ook wel vierseizoenenband genoemd, combineert de eigenschappen van de zomer- en winterband. Een redelijk tot goed gedrag bij zomers weer en bij regen en eveneens een redelijk tot goed gedrag bij lage temperaturen, ijs en sneeuw. Als de allseasonband voorzien is van het 3PMSF-symbool, telt hij ook officieel als winterband. 3 peak mountain snow flake symbol Het is wel een compromis, pure winterbanden presteren meestal beter in de winter en pure zomerbanden presteren meestal beter (en gaan langer mee) dan allseasonbanden. Toch kan het een handig alternatief zijn, bijvoorbeeld als tijdens een reis of overwintering zowel zomerse als winterse omstandigheden voorkomen.
Voordelen van de allseasonband:
- Eén band voor het hele jaar, dus niet meer 2x banden of wielen wisselen per jaar.
- Geen kosten voor wisselen en voor opslag van banden.
- Geschikt voor reizen door warm gebied en koud berggebied.
- Efficiënter gebruik (losse zomer- en winterbanden rijden vaak te weinig kilometers om ze echt te kunnen verslijten).
- Minder goed dan speciale zomer- of winterbanden in de zomer- of winterseizoenen (hoewel dat per merk en type kan verschillen).
- Minder keuze in C- en vooral in CP-banden.