Hoe houd je het roetfilter in de camper schoon?

Door rustig en zuinig rijden kan het roetfilter in de camper ongemerkt vollopen. Wat is hieraan te doen? Eerste hulp bij campervragen geeft antwoord.

Verplichte roetfiltertest dieselcampers

Zoals je wellicht weet, reduceert een roetfilter de uitstoot van roetdeeltjes van dieselmotoren. Sinds 1 januari 2023 is daarom een roetfiltertest verplicht bij de apk-keuring. Deze test beoordeelt of de uitstootwaardes aan de geregistreerde uitstootnorm voldoen. Je camper slaagt voor de roetfiltertest als de uitstoot onder de 1 miljoen deeltjes per cm3 blijft.

Verzadigd roetfilter in de camper

Maar ook al voldoet jouw camper aan de norm: na verloop van tijd raakt een roetfilter verzadigd. Bij een verstopping van ongeveer 45% krijgt het motormanagement (ECU) het signaal dat het roetfilter gereinigd moet worden. Tijdens het rijden start dan het zogenoemde regenereren en worden de roetdeeltjes in het filter verbrand.

Regeneratieproces: het schoonbranden van het roetfilter

Om de roetdeeltjes in het filter te verbranden, stijgt de uitlaatgastemperatuur een kwartier lang tot boven de 550 °C. Het motormanagement kan hiervoor extra diesel of toevoeging inspuiten en het toerental verhogen. Dit regeneratieproces voltrekt zich automatisch en meestal onopgemerkt, maar het brandstofverbruik kan tijdelijk met 30% toenemen.

Is het proces onderbroken? Dan vindt tijdens de volgende camperrit een nieuwe poging plaats. Als dit een aantal keer mislukt, kan een oranje waarschuwingslampje aangeven dat het regeneratieproces volledig doorlopen moet worden. Bijvoorbeeld tijdens een langere rit, of bij de garage.

Hoe vaak roetfilter camper regenereren?

Hoe vaak regenereren van het roetfilter nodig is, hangt af van de rijomstandigheden. Rijd je met de camper veel door de stad? Dan moet je vaker regenereren dan bij rustig gereden snelwegkilometers. Gemiddeld genomen is het iedere 400 tot 1.000 kilometer nodig. Laat bij elk onderhoud van de camper de ECU uitlezen, zodat je inzicht krijgt in de regeneratiegeschiedenis en in eventuele storingen in het brandstof- en uitlaatsysteem.

Roetfilter in camper schoonhouden

Maar goed, hoe houd je nou het roetfilter in de camper schoon? Simpel: gebruik de dieselmotor waarvoor hij is ontworpen: veel kilometers maken en bij voorkeur gelijkmatig op de snelweg. Dan komt de motor van je camper goed op temperatuur. Je hebt in deze omstandigheden dan ook nauwelijks omkijken naar het roetfilter. Omdat er wel as kan achterblijven in het roetfilter, kan het op de langere termijn nodig zijn om het roetfilter te reinigen of te vervangen.

Heb jij ook een campervraag waar je niet uitkomt? Stel ‘m aan de NKC via mail.