Geschil over de camper

Het zal je maar gebeuren. Na aankoop voldoet je camper niet aan de verwachtingen: de camper heeft een gebrek, de camper bezit niet de eigenschappen die beloofd waren of er is sprake van een verborgen gebrek. Wat moet je dan doen?

De beste weg om tot een oplossing te komen is om het gesprek aan te gaan. Beide partijen krijgen zo de ruimte om hun standpunt uiteen te zetten. Dit kan resulteren in begrip voor de ander om vervolgens tot een oplossing te komen. Wanneer een gesprek niet tot een oplossing leidt, kan een volgende stap worden gezet. Het stappenplan van de NKC helpt je op weg naar een oplossing.

Bij welke geschillen kan je het stappenplan gebruiken?

Het geschil betreft een gebrek aan:

  • De camper of een accessoire (geschil met verkoper of leverancier)
  • Het uitgevoerde onderhoud (geschil met onderhoudsgarage)
  • Een reparatie of schadeherstel (geschil met schadehersteller)
Herstel camperschade | Imanse.nl

Het stappenplan

Het stappenplan geeft in logische volgorde weer hoe een traject doorlopen kan worden in geval er een geschil is over je camper

Leg alle correspondentie en informatie schriftelijk vast en bewaar dit goed!

Stap 1: Ga in gesprek met het bedrijf

  • Heb je een klacht over een product dat je gekocht hebt, ga dan eerst terug naar de verkoper. Hij is de contractspartij en daarmee je aanspreekpunt. Je moet hem de gelegenheid geven het probleem op te lossen. Geef je die gelegenheid niet dan verspeel je daarmee je rechten.

Stap 2: Onderzoek

  • Zijn er soortgelijke gebreken bekend?
  • Bestaat er al een oplossing?
  • Welke rechten en plichten heb jij en welke het bedrijf?

Stap 3: Is er sprake van garantie?

  • JA. Er is sprake van fabrieks-, Bovag- of bedrijfsgarantie.
  • NEE. Er is geen sprake van garantie, wel van non-conformiteit en dus mogelijk wettelijke garantie.

Stap 4: Waar ligt de bewijslast?

  • In geval van garantie: Bewijslast ligt bij het bedrijf. Bedrijf moet aantonen dat het gebrek een externe oorzaak heeft of door jouw toedoen is ontstaan.
  • In geval van non-conformiteit: Bewijslast ligt bij jou. Je hoeft dit pas aan te tonen als de verkoper stelt dat het gebrek jouw schuld is. Verzamel bewijs over het gebrek. Toon aan dat het product niet voldoet aan de verwachtingen volgens de overeenkomst en dat het gebrek al aanwezig was tijdens de verkoop (tenzij de non-conformiteit zich voordoet in het eerste jaar na de aankoop. Dan ligt de bewijslast juist bij de verkoper).

Stap 5: In gebrekestelling

  • Stel het bedrijf schriftelijk aansprakelijk.
  • Stel een reactietermijn.
  • Gebruik NKC-voorbeeldbrieven.

Stap 6: Derde partij inschakelen

  • Bovag-hulp bij klachten. Website
  • Geschillencommissie Voertuigen. Website

Stap 7: Onderneem juridische stappen

Stap 8: Deel je ervaringen

  • Deel je ervaring en oplossing in belang van medecamperaars.
  • Schrijf een klantrecensie.
  • Doe melding op gebruikersforums.

Stap 9: Meld bij de NKC

  • Meld je casus bij de NKC.
  • De NKC registreert klachten en krijgt zo inzicht in de probleemomvang

 

Inspectie van camperschade met camper op de brug