Elektrische camper

Elektrificatie van voertuigen wordt steeds populairder en ook de eerste elektrische campers zijn al te koop en te huur. Op de korte termijn biedt een e-camper voordelen als een lager bpm-bedrag, geruis- en geurloos rijden, een goede wegligging en toegang tot milieuzones. Op de langere termijn zijn er significant minder onderhoudskosten en is elektrisch camperen beter voor het milieu, klimaat én de portemonnee. In vergelijking met diesel zijn de energiekosten namelijk een stuk lager.

Naast deze voordelen zijn er los van de hogere aanschafprijs ook verschillende aandachtspunten. Omdat elektrisch rijden nog relatief nieuw is, zijn snelladers onderweg en op camperlocaties nog beperkt beschikbaar. Gecombineerd met de relatief lage actieradius van een e-camper, die op dit moment rond de 250 kilometer ligt, is de ontwikkeling van zowel oplaadinfrastructuur als accuduur dan ook essentieel. De accu’s vormen na hun levensduur tevens een milieutechnische uitdaging.

Prijs

E-campers zijn nu nog uitsluitend gebaseerd op een volledig elektrische variant van een bestelbus. Deze elektrische camperbus is qua bruto (aanschaf)prijs duurder dan de traditionele variant met verbrandingsmotor. Maar omdat het hoge bpm-tarief (t/m 2024) van een “gewone” dieselbus niet voor de e-camperbus geldt, is het netto prijsverschil onder aan de streep minder groot voor de e-camperaar dan het in eerste instantie misschien lijkt. Houd er bij het zoeken naar een elektrische tweedehandscamper rekening mee dat er zeer beperkte keuze is om een gebruikte, en dus goedkopere, e-camper aan te schaffen.

Heerlijk stil en staat als een huis (op wielen)

Een van de grootste voordelen van een elektrische camper is dat ze lekker stil zijn. In een e-camper heb je logischerwijs geen last van motorgeluid. Ideaal voor de vroege vogels onder ons die als eerste een camperplaats willen verlaten of die juist pas in de late uurtjes aankomen. Helaas wordt dit deels weer tenietgedaan omdat vanuit veiligheidsoverwegingen het AVAS-geluidssysteem tot twintig kilometer per uur en achteruitrijden verplicht is. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat de auto goed hoorbaar is. Het waarschuwingsgeluid moet lijken op een verbrandingsmotor en qua geluidssterkte tussen de 56 en maximaal 75 decibel liggen.

Fabrikanten van elektrische bussen monteren de grote, zware accu tussen de assen, laag in het voertuig. Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat je in een elektrische camper minder last hebt van dwarswind tijdens het rijden. Dat is prettig voor de wegligging en zorgt er tegelijkertijd voor dat de camper als een huis staat.

Het bereik van een elektrische camperbus

Een camper koop je voor de vrijheid. Je kunt gaan en staan waar je wilt, en vanuit Nederland heel Europa doorkruisen. In het kader van die vele kilometers moet je met een elektrische camper rekening houden met laadpunten langs de route. De actieradius hangt sterk af van de weersituatie, en dat geldt al helemaal voor een zware elektrische camper. Mede afhankelijk van rijstijl en de snelheid rijden de meeste huidige e-buscampers zo’n 250 kilometer op een lading stroom. Bij een snellaadpaal beschik je in circa dertig minuten weer over een accu van 80%. Dit hangt wel af van het vermogen van het snellaadstation en de elektrische camper. Tijdens het laden stippel je jouw route verder uit of maak je alvast (laad)plannen voor de rest van de dag. Overigens is het snelladen flink duurder dan thuis-, of op andere locaties, laden.

Milieuvriendelijk

Autodealers beweren dat er met elektrisch rijden geen CO2 wordt uitgestoten. Dat is slechts de halve waarheid. Veel elektrische energie wordt op dit moment nog in kolen- en gascentrales opgewekt en daarbij is er wel degelijk sprake van CO2-uitstoot. De keten van bron tot weg is pas zonder CO2 uitstoot als de elektrische energie groen wordt opgewekt, dus met bijvoorbeeld zonne- of windenergie. Daarbij moet wel worden vermeld dat het rendement, en dus de CO2 uitstoot, van elektriciteitscentrales globaal twee keer beter is dan van een dieselmotor in de auto. Echter als de elektrische camper op de weg rijdt stoot die geen CO2-uitstoot uit.

Milieuzones? Welke milieuzones?

In een toenemend aantal steden in binnen- en buitenland zijn milieuzones van kracht. Oude, vervuilende dieselauto’s mogen nu al veel steden niet meer in. In de toekomst zouden alle diesel- en zelfs benzineauto’s uit steden en natuurgebieden geweerd kunnen worden. Met de elektrische camper heb je hier geen last van.

Onderhoudsarme ervaringen rijker

Een elektrische aandrijflijn heeft maar weinig onderhoud nodig en is minder storingsgevoelig. Wel zo prettig bij een elektrische camper die je vaak niet dagelijks gebruikt en waarschijnlijk relatief vaak stilstaat. Een e-camper mag dan bij de aanschaf wat duurder zijn, de gebruiks- en onderhoudskosten zijn een stuk lager dan bij een camper met dieselmotor. Je hoeft je er simpelweg minder druk om te maken wanneer ‘ie in de garage staat of als je door de bergen in Zuid-Europa rijdt.