Brandstoftransitie campers

De opmars van de elektrische camper gaat voort, al gaat het voorlopig vooral om de kleinere camperbussen. Het gaat echter nog even duren voor ook de grotere campers met een elektromotor zijn uitgerust en aandrijving met waterstof blijft waarschijnlijk voorbehouden aan de echt zware campers. Dat zijn in het kort de uitkomsten van een onderzoek, dat het bureau Ecorys in opdracht van NKC heeft uitgevoerd. 

Het onderzoek is op maandag 16 september gepresenteerd op het NKC-congres Campers in transitie en is voor NKC het beginpunt in de brandstoftransitie. “Waar staan we nu? Wat zijn de vooruitzichten? Hoe kunnen we de branche in beweging krijgen?” schetst Marieke van Dijl, programmaleider duurzaamheid bij de NKC. “We vinden het belangrijk dat de camperaar en de camperbranche worden meegenomen in deze transitie.”

Foto: Fixxter Nederland

Concreet vragen veel kopers van nieuwe en gebruikte campers zich af waar ze goed aan doen: moeten ze een dieselcamper aanschaffen, of wordt het onderhand tijd om uit te kijken naar een elektrisch exemplaar? Hoelang blijft diesel beschikbaar? Om dit inzichtelijk te maken, hebben de onderzoekers het huidige aanbod aan campers verdeeld in gewichtsklassen en voor elke soort een plaatje geschetst van de te verwachten ontwikkelingen. In opdracht van NKC, partner in camperlife, deed Ecorys onderzoek naar de brandstofscenario’s voor de campermarkt. Klik hier om de hoofdlijnen van de resultaten van het onderzoek te lezen.

Compacte camperbussen zijn er al in de e-variant, maar zijn nog duur. De verwachting is dat accu’s beter en goedkoper worden en dat deze campers de komende jaren ook op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar zijn. Grotere e-campers tot 3,5 ton zijn er nog nauwelijks of niet, maar de deadline van 2035 van het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor nadert snel. De onderzoekers verwachten dan ook dat de ontwikkeling van deze e-campers vanaf 2030 in een stroomversnelling komt, net als die van de klasse tot 4.250 kilogram. Mogelijk wordt waterstof een optie voor de liners, net als voor vrachtwagens.  

Ook belangrijk voor wie een camper wil kopen: diesel blijft naar verwachting beschikbaar tot in ieder geval 2050. Wie niet op de ontwikkelingen kan of wil wachten, maar wel kiest voor duurzaamheid, kan HVO tanken. Wel wat duurder, maar HVO100 geeft 90 procent minder uitstoot van CO2 dan fossiele diesel. 

Ongeveer tachtig belangstellenden uit de camperbranche zijn op maandagmiddag 16 september naar het NKC-hoofdkantoor gekomen om kennis te nemen van het Ecorys-rapport Brandstoftransitie campers. Het kwam tot levendige paneldiscussies, met een panel met experts uit de camperbranche, maar ook met een panel van camperaars en ondernemers. Het congres kenmerkte zich door een hoge mate van interactie, waarbij vanuit het publiek veel interessante vragen werden gesteld. Zowel de panels als de aanwezige ondernemers boden waardevolle inzichten en aanvullingen op de discussie.  

Download het volledige onderzoeksrapport