AdBlue
AdBlue® wordt toegepast om de NOx uitstoot van dieselmotoren te beperken. Deze techniek wordt in vrachtauto’s al toegepast sinds 2006 en vanaf 2014 ook in de personenautobranche.
AdBlue® is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, ook wel Ureum genoemd. Het is een oplossing van ureum in gedemineraliseerd water. Deze kleurloze dieseluitlaatvloeistof (DEF) wordt bij veel Euro 6 motoren gebruikt om voertuigen schoner te laten rijden. Hierdoor kunnen de meest recente dieselmotoren voldoen aan de NOx-emissienormen die zijn vastgelegd in de Europese regelgeving. AdBlue® wordt in een afzonderlijke tank in het voertuig opgeslagen. Het middel wordt geïnjecteerd in de hete uitlaatgassen waardoor de stikstofoxiden (NOx) door een chemische reactie worden omgezet in stikstof en water.
![adblue-tankdop](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/adblue-tankdop.jpg)
Werking van AdBlue
Dankzij de samenstelling van Adblue® vind er in het uitlaatsysteem van de camper een chemische reactie plaats met NOx. Het ureum produceert bij een temperatuur van 80 °C gasvormig ammoniak. Dit ammoniakgas reageert met de NOx tot stikstof en water. AdBlue® wordt onder een druk van 5 bar in de hete uitlaatgassen verneveld direct voor de SCR-katalysator. SCR staat voor Selective catalytic reduction. Om de chemische reactie op lage temperatuur zo efficiënt mogelijk te laten zijn wordt een katalysator toegepast. Door toepassing van dit systeem wordt de uitstoot van NOx met 90% verlaagd.NOx
Stikstofoxiden (NOx) is de verzamelnaam voor verbindingen tussen zuurstof en stikstof. Stikstofoxiden ontstaan bij alle vormen van verbranding op hoge temperatuur, bijvoorbeeld in een verbrandingsmotor. De verbranding in een dieselmotor vindt plaats onder hogere druk waardoor ook hogere temperatuur ontstaan in vergelijking met benzinemotoren. Hierdoor produceren dieselmotoren minder CO2 maar meer NOx. Deze omschrijving laat zien dat NOx wel gerelateerd is aan, maar heel wat anders is dan CO2, fijnstof of roetdeeltjes.Zuivere AdBlue en additieven
AdBlue® wordt ook wel DEF (of Diesel Exhaust Fluid), PMRA32 of AUS32 genoemd. AdBlue® is een gedeponeerd merk dat eigendom is van de Duitse vereniging voor de auto-industrie (VDA), die erover waakt dat de kwaliteitsnormen van het product worden gerespecteerd zoals vastgelegd in de DIN 70070. Om een goede werking te garanderen is de zuivere samenstelling van AdBlue® van belang. De verhouding van 32,5% Ureum en 67,5% gedemineraliseerd water moet voldoen aan de ISO 22241-norm. Om kristalvorming in het AdBlue-systeem tegen te gaan worden soms additieven gebruikt. Let erop dat ook bij toevoeging van AdBlue-additieven de zuiverheid van AUS32 wijzigt. Raadpleeg de camperhandleiding of fabrikant voordat een additief wordt gebruikt.AdBlue verbruik
Het opgegeven verbruik van AdBlue® is verschillend per voertuigfabrikant en wordt beïnvloed door rijgedrag. De fabrikant vermeld een AdBlue-verbruik per gebruikte liter brandstof of per gereden kilometer. Sommige merken geven een verbruik van 2% van het dieselverbruik aan, maar bij een ander merk kan een volle Adblue-tank van 15 liter genoeg zijn voor een rit van 3000 km, dat geeft een verbruik van 5% van het dieselverbruik. Komt het verbruik daar ver boven dan zal er een fout in het systeem zijn. Op het dashboard verschijnt tijdig een bijvulherinnering. Het is belangrijk om te voorkomen dat de Adblue-tank in de camper volledig leeg raakt, dit kan er zelfs toe leiden dat er een reset uitgevoerd moet worden voordat de camper weer kan rijden.![adblue-dashboard AdBlue melding dashboard](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/adblue-dashboard.jpg)