7 tips voor het kopen van een tweedehands camper

Wie voor het eerst een camper koopt, kiest vaak voor een tweedehands camper. Daarmee kun je een rampenbak aan de haak slaan of een modelcamper treffen die nog jarenlang meegaat. Belangrijk dus dat je goed weet waar je op moet letten bij de aanschaf. Hoe haal je de camperkrenten uit de pap?

Ontvang het artikel direct in je mailbox

en daarbij om de week de NKC nieuwsbrief!

Personen bekijken een rij opgestelde campers.

Wie een camper gaat kopen doet er goed aan om voldoende tijd te besteden aan de oriëntatiefase. Onze standaard aankoopadviezen geven je hierbij een houvast. Wanneer je een tweedehands camper wilt kopen, zijn deze zeven extra tips bovendien essentieel.

Verwacht geen nieuwe camper

Open deur, maar toch wel iets om even bij stil te staan: je koopt iets dat al eerder gebruikt is. Daar kan wel eens iets kapot aan gaan, ook als de camper bij een vertrouwd adres vandaan komt. Daarbij geldt natuurlijk: aan een gebruikte camper van 50 duizend euro mag je veel hogere eisen stellen dan aan een ouder exemplaar van 20 duizend euro. Maar als je weet waar je op moet letten, zijn ook in die laatste categorie aardige campers te vinden. Gebruikte campers hebben al een reis achter de rug en beschikken daarom ook over een onderhoudshistorie.

1. Check het exterieur

Carrosserie

Lang niet iedereen heeft natuurlijk evenveel verstand van techniek, maar er zijn wel zaken die iedereen kan beoordelen. Bekijk de buitenkant van de camper eens goed. Dichten de kitnaden nog goed af of zijn er kieren en scheurtjes? Dat leidt namelijk tot vochtproblemen. Zit er kleurverschil in de carrosseriepanelen? Dan is er wellicht schade geweest en zijn delen bijgespoten. Zijn er kleine roestblaasjes te zien op lasnaden of rond de wielkasten? Dan zit de roest meestal ook op andere plaatsen en is verdere inspectie echt noodzakelijk. Ga na wat de zwakke punten zijn van specifieke modellen en let daar extra op.

Banden

Het loont om kritisch naar de banden te kijken: een nieuwe set kost namelijk al snel duizend euro. Let op slijtage en verdroging, maar vooral ook op de leeftijd. Aan de zijkant van de band staat een code, die begint met dot. De laatste twee cijfers van deze dotcode geven het productiejaar aan. Van sommige verzekeraars mogen banden niet ouder zijn dan zes jaar. Check ook of het reservewiel er bruikbaar uitziet en of de krik en slinger aanwezig zijn. In diverse landen zijn in het koude seizoen winterbanden verplicht. Fijn als er een extra set wordt meegeleverd, met een profiel van minimaal 4 millimeter. All-seasonbanden kunnen ook uitkomst bieden.

Inspectie van wiel en band van de camper

2. Test het interieur

Vraag om alle sleutels en controleer de werking van alle sloten. Is de camper ook van binnenuit goed afsluitbaar? Check of rolgordijntjes en horren nog soepel lopen en of ze niet zijn gescheurd. Controleer ook of de uitzetters van de ramen goed werken. Sluiten alle kastjes en ramen goed af?

Controleer de aanwezige apparaten op hun werking: airco, gaskookstel, waterkraan, koelkast, kachel, tv met schotel. Kijk ook waar de gasfles is geplaatst en of deze nog bruikbaar is. Wat is de houdbaarheidsdatum van de fles, drukregelaar en gasslang? Bij deze controle is het handig om gebruik te maken van de uitgebreide checklist bij het kopen van een tweedehands camper.

Fabrieksbouw of zelfbouw

In geval van een zelfbouwcamper is het nalopen van alle installaties extra van belang. Een zelfbouwer kan een vakkundig interieurbouwer zijn, maar is misschien minder onderlegd in het installatiewerk. Wanneer je deze kennis zelf ook niet in huis hebt, schakel dan hulp in. Sommige verzekeraars stellen bij zelfbouwcampers de voorwaarde dat er een camperkeuring is uitgevoerd.

Let op vochtproblemen

Vocht is de grootste bedreiging voor een tweedehands camper. Het leidt tot vieze vlekken, stank en schimmel. In extreme gevallen trekken houten panelen krom, worden zijwanden zacht en gaat de bodem rotten. Vocht verzamelt zich langs randen van het plafond en rond de dakramen, in de kastjes, in hoeken, langs ramen, onder aan de zijwanden en in de stoffering. Vochtproblemen zijn vaak onzichtbaar, maar ontdek je door je neus te gebruiken. Ruikt de camper muf of naar geurverfrisser? Dan is wantrouwen op zijn plaats. Ook een vochtmeter is heel praktisch. De meeste handelaren hebben er een en zullen met alle plezier een vochtrapport opstellen en anders is het zeker een belangrijk punt om mee te nemen in de aankoopkeuring.

Vochtmeting van camper interieur

3. Maak een proefrit

Tijdens een proefrit voel je of alles soepel werkt, of de versnellingsbak lekker schakelt en de koppeling niet slipt. Deze rit maak je bij voorkeur wanneer de motor nog koud is. Trap ook eens stevig op de rem en kijk of het stuur mooi rechtuit blijft staan. Een camper die goed is onderhouden, hoort ook met ruim een ton op de teller nog heel goed en strak te rijden. Tijdens een proefrit komen ook rammelgeluiden en irritant krakende kastjes aan de oppervlakte. En net als bij een auto geldt: een camper moet goed voelen. Stationair moet de motor rustig en constant lopen, zonder walmende uitlaat. Laat de camper na afloop van de proefrit tien minuten staan en start hem dan nog eens. Zowel koude als warme start moeten feilloos verlopen. Neem iemand mee die tijdens het rijden ook de zitplaatsen en gordels achterin de camper kan uitproberen. Combineer je proefrit met een bezoek aan een weegbrug.

Bestuurder in de camper

4. Bestudeer de onderhoudshistorie

De onderhoudshistorie is bij campers veel belangrijker dan bij personenauto’s. Belangrijke vragen zijn: stond de camper altijd buiten of in een overdekte stalling? Zijn de kitnaden tijdig bijgewerkt om lekkages te voorkomen? Ook technisch onderhoud telt mee: campers maken relatief weinig kilometers, maar hebben wel degelijk hun beurten nodig. Veel gebruikte campers worden uit het buitenland geïmporteerd en dan gaat de historie soms verloren. Besteed hier toch de nodige aandacht aan.

Kilometerstanden

Volgens de VAT worden nog te vaak kilometertellers van auto’s teruggedraaid. Vraag daarom het RDW-voertuigrapport ter inzage, de verkoper kan dat als eigenaar kosteloos opvragen. Op het rapport controleer je of de laatste kilometerstand past bij de huidige tellerstand en of de historische waarden logisch zijn en nooit in waarde terug lopen. Bij een geïmporteerde camper is er meestal geen oordeel mogelijk.

Onderhoudsboekje

Het onderhoudsboekje geeft aan of er regelmatig onderhoud is uitgevoerd, bij welke kilometerstand en op welke datum. Check of er regelmatig onderhoud is uitgevoerd en of de kilometerstand steeds stijgt en de laatste waarde past bij de huidige stand. Aan de hand van het onderhoudsboekje kun je ook afleiden of er snel grote uitgaven aan komen, zoals nieuwe banden, een distributieriem die vervangen moet worden of een grote beurt.

Ontbreekt een onderhoudsboekje, dan zijn oude servicerapporten, rekeningen en apk-papieren (of de Duitse TÜV-controles) een waardevolle informatiebron. Bij het invoeren van een camper vanuit het buitenland vergt de kilometerstand extra aandacht, lees hierover meer.

Onderhoud interieur

Het onderhoud van het voertuiggedeelte is terug te vinden in het onderhoudsboekje. Maar hoe zit het met de onderhoudshistorie van het campergedeelte? Is bijvoorbeeld de brander van de koelkast met regelmaat gereinigd? Wat is de leeftijd van de gasslangen, gasfles en drukregelaar? Deze mogen namelijk niet te oud zijn. Is er een recente vochtmeting gedaan? Een camperonderhoudsrapport van de Bovag geeft hierover inzicht.

Camperkeuring - onderzijde camper

5. Kopen bij een particulier of camperbedrijf

Er zijn veel camperbedrijven. Zeker nu de markt het goed doet, schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Check altijd of een bedrijf ook echt kennis van zaken heeft, wat de ervaring is en hoe lang ze al bestaan. Zijn ze echt gericht op campers of doet het bedrijf hoofdzakelijk iets anders en is het verkopen van campers een bijzaak? Een goed bedrijf vind je via aanbeveling van vrienden, beurzen en het internet. Bekijk ook de bedrijvengids in NKC Pocket. Het voordeel hiervan is dat je er ook recensies over het bedrijf leest. Kies je een Bovagbedrijf, dan weet je dat dit bedrijf aan verschillende eisen moet voldoen waar de Bovag voor staat. Maar ook een niet-Bovagbedrijf kan zeker betrouwbaar zijn.

Koop je bij een particulier, dan heb je bovengenoemde voordelen natuurlijk niet, maar ook een particulier moet voldoen aan de informatieplicht. Vraag hem of haar dan ook na over al deze aandachtspunten, hiermee voldoe je als koper aan de onderzoek plicht.

Garantievoorwaarden

Het kan voordelen hebben om de aankoop te doen bij een camperbedrijf dat garantie biedt en snel reparaties kan uitvoeren, mocht dat nodig zijn. Wel is het belangrijk om goed op te letten wat er precies onder die garantie valt. Bij de wat oudere campers komt het meestal neer op drie maanden garantie op de draaiende delen: de motor en versnellingsbak. Bovagbedrijven hebben een uniforme garantieregeling met een beroepsmogelijkheid. Typische camperdingetjes, zoals huishoudaccu’s, rolgordijntjes, waterdichtheid, een koelkast of kachel, vallen er meestal buiten, maar ook deze zaken horen in orde te zijn. Fabrieksgarantie is meestal overdraagbaar op een volgende eigenaar, controleer dit in de garantievoorwaarden van de fabrikant.

Maak een koopovereenkomst op

Afspraken over garanties, betaling, aanbetaling en andere voorwaarden leg je vast in een koopovereenkomst. Bij dealers is dit een gebruikelijk onderdeel, maar bij een particulier kan je samen een contract opstellen, gebruik ons voorbeeld van een koopcontract.

Controleer kentekengegevens en gewichten

Campers waarvoor een B-rijbewijs is vereist, mogen niet zwaarder zijn dan 3.500 kilogram. Door het gebruik van accessoires zijn ze leeg vaak al zwaarder dan de kentekenregistratie als rijklaargewicht vermeldt. Bezoek daarom tijdens de proefrit ook een weegbrug en controleer of er voldoende laadvermogen overblijft voor personen, volle tanks en vakantiebagage. Als vuistregel adviseert de NKC voor 2 personen een minimum van 500 kilogram voor bagagekilo’s. Kijk voor meer tips op ‘Weet wat je weegt’.

Weegactie campers met mobiele weegbrug

6. Aankoopkeuring uitvoeren

Dat de camper een recente apk moet hebben, spreekt voor zich, maar dat zegt weinig over de staat van de camper. Als koper van een camper heb je dan ook een onderzoeksplicht. Zeker bij campers die wat ouder zijn en veel kilometers hebben gereden, is een aankoopkeuring belangrijk. Vooral wanneer je van een particulier koopt. Maar ook bij bedrijven is het soms verstandig, zeker voor wie twijfels heeft of écht op zeker wil spelen. Zie het als een bouwtechnische keuring wanneer je een woning koopt. Er kunnen mankementen zijn die jij als consument op het eerste gezicht niet ziet. De meeste bedrijven werken daar graag aan mee. Keuringen worden onder meer door Dekra en Autocoach uitgevoerd en kosten tussen de 200 en 600 euro, afhankelijk van wat er gekeurd moet worden. Leden van de NKC ontvangen soms ledenkorting op een keuring.

Neem een weloverwogen besluit

Campers zijn populair en worden steeds populairder. Door de huidige vraag kan het lastig zijn een tweedehands camper te vinden die aan al jouw eisen voldoet. Als je die dan eindelijk hebt gevonden, wil je waarschijnlijk niets liever dan ‘m direct aanschaffen voordat iemand anders er mee wegrijdt. Laat de druk echter niet meespelen in de uiteindelijke keuze. Neem altijd een weloverwogen besluit, weeg de voors en tegens af en laat je niet opjagen omdat je bang bent de koop van je leven te missen. Een aanbod dat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook.

Een derde partij kan je helpen om doordachte keuzes te maken. Neem dan ook altijd iemand mee met verstand van campers en een objectieve blik. Soms kan een camper zo mooi en praktisch zijn, dat de koper bepaalde zaken gewoon over het hoofd ziet. Liefde maakt blind, ook bij campers. Voorkom dat je een aankoop doet op basis van emotie of gevoel.

7. Klussen aan je camper

“Verwacht geen nieuwe”, staat in de inleiding op deze aankooptips. Een tweedehands camper kan gebruikerssporen hebben of je ontdekt verborgen gebreken. Natuurlijk wil jij de camper zoveel mogelijk in topconditie brengen en helemaal eigen maken. Je kunt dan besluiten om te gaan klussen aan de camper of zelf eenvoudig onderhoud uit te voeren. Bijvoorbeeld de badkamer pimpen, een buitendouche aanbrengen, het vervangen van een dakraam of het zelf schoonmaken van je koelkastbrander. De NKC ging je hierin al voor. Eind 2020 kochten wij een tweedehands camper die een flinke opknapbeurt kon gebruiken. Tijdens het opknappen hebben wij tal van werkinstructies met video’s over klussen aan de camper opgenomen, zodat jij deze kunt gebruiken voor het klussen aan je eigen tweedehands camper.

Wil je meer weten waar je op moet letten bij het kopen van een camper? Kijk dan eens op de pagina ‘Camper kopen: waar je op moet letten

Meer over camper kopen