Distributieriem camper vervangen
De meeste camperaars rijden niet zoveel kilometers. Om narigheid en hoge kosten te voorkomen, is het advies de distributieriem op leeftijd te laten vervangen en niet op het aantal gereden kilometers.
![nieuwe-riem-1](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/nieuwe-riem-1.jpg)
Sommigen stellen de vervanging van een distributieriem uit. Of ze slaan beurten over, waardoor de distributieriem niet bij de juiste kilometerstand wordt vervangen. Dat is verkeerde zuinigheid, ze lopen het risico van hoge reparatiekosten. In dit artikel een aantal zaken op een rij.
Onderhoudsverleden
De aanschaf van een gebruikte camper vormt vaak een probleem. Er kan soms onduidelijkheid zijn over de historie van het onderhoud. Of de distributieriem op het juiste moment is vervangen, is soms moeilijk te achterhalen. Mocht hier onduidelijkheid over bestaan, dan is het uit veiligheidsoverweging raadzaam de distributieriem te laten vervangen.Richtlijnen
De richtlijnen lopen sterk uiteen. Fabrikanten nemen voor slijtage zowel de kilometerstand als de leeftijd van de distributieriem als maatstaf. Zo hanteerde Fiat voor de modellen van voor 2002 een interval van 3 jaar of 120.000 kilometer. Voor de modellen vanaf 2002 tot januari 2006 was dat 4 jaar of 120.000 kilometer. Voor de recentere modellen tot heden (2018) geldt 5 tot 6 jaar of 90.000 kilometer. Renault hanteerde voor de oude 2,5 liter Masters een interval van 5 jaar of 120.000 kilometer. Ondertussen hebben de met Nissan ontwikkelde 2,3 liter Renault motoren een distributieketting, waarvoor heel andere criteria gelden. Ford hanteert voor de 2,5 liter Transit, model 2000, een interval van 5 jaar of 90.000 kilometer. Voor de nieuwe krachtige 2,0 liter motoren gelden weer andere criteria. Kortom, de ontwikkeling van motoren gaat nog steeds door en criteria zullen worden aangepast aan de zwaardere belasting in nieuwe motoren en toepassing van andere materialen. Een opsomming van vervangtermijnen kan daarom nooit volledig en actueel zijn. In het instructieboekje van de auto staat altijd de juiste vervangingstermijnen vermeld en de garagist, zeker de merkdealer, kent de voorschriften.Waarschuwing
Gedurende de gebruiksduur van de distributieriem en de spanrol groeit het risico dat bij heftige gebeurtenissen, zoals misschakelen bij hoge toerentallen of schokken in de grip op de weg, de distributieriem een tand verspringt op één van de tandwielen. Dit zal niet meteen leiden tot de gevreesde catastrofale schade. Het is wel te merken aan het minder goed lopen van de motor omdat de timing van de kleppen niet meer klopt. Als het vermoeden bestaat dat zoiets is gebeurd, laat dan in een vakkundige garage de juiste afstemming en de conditie van distributieriem en tandwielen controleren.![distributieriem](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/distributieriem.jpg)