Hybride camperen met de Challenger ElectriX

13 januari 2025

Challenger tovert twee compacte halfintegraalcampers op de Fiat Ducato om tot een hybride kampeerauto. Onder de naam Challenger ElectriX krijgen de X150 en X250 een elektromotor naast de al bestaande verbrandingsmotor.

Voor deze nieuwe hybride camper werkt Challenger samen met Bedeo, een Brits bedrijf dat elektrische voertuigen produceert. De Challenger X150 en X250 hebben in de standaarduitvoering een verbrandingsmotor van 140 pk, optioneel is er keuze voor 180 pk. In de ElectriX-uitvoeringen komt daar een elektrische motor bij. Deze heeft een accu van 37 kWh, met een motor van 90 kW en een koppel van 1.400 Nm.

De elektromotor is goed voor zo’n 100 kilometer. Bovendien ondersteunt hij de verbrandingsmotor in de thermische modus, waarmee de camper een actieradius van 900 kilometer haalt.

De twee campers in de Challenger ElectriX-serie wijzigen verder niet qua indeling. Ze zijn met een breedte van 2,10 meter lekker smal. Ook valt het ontbreken van een vast bed achterin op. De 5,99 meter lange Challenger X150 heeft op deze plek een badkamer en voorin een face-to-face-zitgroep met daarboven een hefbed. De Challenger X250 van 6,36 meter lang is achterin uitgerust met een kleedkamer en ruimte voor fietsen. Ook de X250 heeft face-to-face-banken plus een hefbed. In beide uitvoeringen zijn de banken om te bouwen tot een bed voor twee personen.

Wat de Challenger ElectriX gaat kosten, is nog niet bekend.

Meer over
Deel artikel