Hoe houd je het roetfilter in de camper schoon?
Verplichte roetfiltertest dieselcampers
Zoals je wellicht weet, reduceert een roetfilter de uitstoot van roetdeeltjes van dieselmotoren. Sinds 1 januari 2023 is daarom een roetfiltertest verplicht bij de apk-keuring. Deze test beoordeelt of de uitstootwaardes aan de geregistreerde uitstootnorm voldoen. Je camper slaagt voor de roetfiltertest als de uitstoot onder de 1 miljoen deeltjes per cm3 blijft.Verzadigd roetfilter in de camper
Maar ook al voldoet jouw camper aan de norm: na verloop van tijd raakt een roetfilter verzadigd. Bij een verstopping van ongeveer 45% krijgt het motormanagement (ECU) het signaal dat het roetfilter gereinigd moet worden. Tijdens het rijden start dan het zogenoemde regenereren en worden de roetdeeltjes in het filter verbrand.Regeneratieproces: het schoonbranden van het roetfilter
Om de roetdeeltjes in het filter te verbranden, stijgt de uitlaatgastemperatuur een kwartier lang tot boven de 550 °C. Het motormanagement kan hiervoor extra diesel of toevoeging inspuiten en het toerental verhogen. Dit regeneratieproces voltrekt zich automatisch en meestal onopgemerkt, maar het brandstofverbruik kan tijdelijk met 30% toenemen.
Is het proces onderbroken? Dan vindt tijdens de volgende camperrit een nieuwe poging plaats. Als dit een aantal keer mislukt, kan een oranje waarschuwingslampje aangeven dat het regeneratieproces volledig doorlopen moet worden. Bijvoorbeeld tijdens een langere rit, of bij de garage.