Milieuzones voor dummies

Carlijn Assink is 29 jaar en gaat regelmatig op stap met Harrie, een Volkswagen T3 uit 1981. Tijdens haar camperreis in 2018 kwam ze erachter dat er in diverse landen en steden verschillende regels zijn ten opzichte van milieuzones. In dit blog probeert ze meer duidelijkheid te scheppen.

milieuzones campers

150 euro boete

Vrijheid, blijheid... geld kwijt? Romantisch in een oldtimerbusje de weg op, van de ene mooie stad naar de andere rijden? Dat zit er misschien niet helemaal in, want niet alleen in Nederland zijn er milieuzones. Daar kwam ik op een vervelende manier achter, nadat ik een vriend wilde afzetten op Antwerpen Centraal Station. Tien minuten binnen de ring met mijn Volkswagenbusje, 150 euro boete op de mat.

Best begrijpelijk, die milieuzone. Want oké, hoe leuk ze ook zijn, die oude campers, ze zijn niet de meest milieuvriendelijke. Vooral niet in een binnenstad, daar blijft de CO2-uitstoot hangen tussen al de muren.

Het probleem is alleen, welke regels gelden er voor welke stad? Vanaf welk jaar mag een auto de binnenstad niet in? Geldt dat alleen voor diesel of mag je ook niet met een benzine erin? Daarom deze hoe-zat-het-ook-alweer-blog.

Allereerst een aantal Nederlandse steden met afwijkende regels:

  1. Amsterdam
    Amsterdam heeft een milieuzone voor dieselbussen van voor 1 januari 2000. Personenauto’s mogen voorlopig nog wel de stad in, en daar vallen veel campers onder. Ook oldtimers zijn nog welkom. Heb je zelf je bedrijfsbusje omgebouwd tot camper, dan mag het weer niet. Check dus even waar je bus onder valt.
  2. Utrecht
    In het centrum van Utrecht geldt de milieuzone voor oudere personen- en bestelauto’s (voor 2001) en vrachtwagens op diesel. Dus hier mag geen enkele oude diesel de stad in. Dat is duidelijk. Benzine is nog wel welkom. Oldtimers kunnen ontheffing aanvragen.
  3. Rotterdam
    De zone van Rotterdam gaat weer veranderen. Het was nog strenger dan Utrecht, want ook oude benzineauto’s waren verbannen. Maar benzineauto’s van voor 1 juli 1992 zijn sinds eind juni 2018 weer welkom in de stad. Per 1 januari 2020 wordt de milieuzone voor dieselauto’s van voor 2001 opgeheven. De milieuzone voor vrachtverkeer blijft wel gelden. Alle auto’s van 40 jaar of ouder mogen de milieuzone in.
  4. Arnhem
    In de binnenstad van Arnhem geldt sinds 2014 een milieuzone voor vrachtverkeer. Vanaf 1 januari 2019 mogen ook personenauto's op diesel van vóór 1 januari 2005 de zone niet meer in.

Andere steden, zoals Nijmegen en Maastricht zullen het komende jaar een milieuzone invoeren. Dus kijk regelmatig even online op de website van de desbetreffende gemeente of de adviespagina op de website van de NKC.

Tips

  • Per 1 januari 2020 worden de milieuzones landelijk meer gelijkgetrokken. Dan kunnen gemeenten nog maar uit een beperkt aantal varianten kiezen. Ook komt er dan meer eenheid in de borden die worden gebruikt om milieuzones aan te geven.
  • Elke gemeente met een milieuzone heeft een kentekencheck op de website staan. Hier kan je kijken of je auto of camper welkom is.
  • Je kan via elke gemeente (behalve Amsterdam) een dagontheffing aanvragen, vaak tot 12 keer per jaar.
  • Voor campers van bewoners in een milieuzone gelden weer andere regels per gemeente. Check op de website van je eigen gemeente.

Buitenland

Dan de milieuzones in het buitenland. Ik beperk me tot onze buurlanden en Luxemburg.

België

In ons buurland zijn Brussel en Antwerpen voorzien van een lage emissiezone, de LEZ. Vooralsnog hebben alleen Brussel en Antwerpen zo’n zone, maar in 2020 zal ook in Gent de LEZ-zone van kracht zijn.

  • Brussel
    Dieselauto’s van voor 2001 en benzineauto’s van voor 1997 mogen de zone niet meer in. Ook moet je je Nederlandse kenteken laten registreren bij www.lez.brussels. Deze registratie is verplicht voor alle auto’s en geldt voor 3 jaar. Voor oldtimers en campers kun je wel een ontheffing aanvragen die ook voor 3 jaar geldig is. Oude diesels kunnen een nota van 350 euro verwachten bij een overtreding en benzineauto’s die de milieuzone betreden kunnen een rekening van 150 euro krijgen.
  • Antwerpen
    In Antwerpen zijn de regels weer anders en wordt de komende jaren steeds strenger. De milieuzone in de binnenstad (niet de ring) is van toepassing op diesels van voor 2006 en benzinewagens van voor 1992. Niet elk voertuig hoeft zich te registreren, maar sommige wel. Check dat op lez.antwerpen.be. Op deze site kun je ook dagontheffingen aanvragen van 35 euro per keer. Maximaal 8 keer aan te vragen. De boete bedraagt 150 euro. Elke boete daarop is 100 euro hoger en controles gaan via een camerasysteem. Meer informatie via deze link.

Duitsland

Om het nog wat ingewikkelder te maken, Duitsland werkt met milieustickers met kleurcodes. Alle auto’s en campers moeten zo’n ‘umweltplakette’ hebben voor ‘umweltzonen’. Borden laten zien waar deze zones beginnen. Er zijn drie kleuren, groen, geel en rood. Rood wordt echter al niet meer uitgegeven, want  die auto’s mogen nergens komen. Hele oude auto’s komen niet in aanmerking voor een sticker en kunnen dus geweerd worden. Oldtimers zijn een uitzondering op de regel, die kunnen een blauwe sticker aanvragen en mogen overal rijden.

De vuistregel is dat dieselvoertuigen van voor 2001 en benzinewagens van voor 1993 de milieuzone niet meer in mogen. Er worden nog strengere regels verwacht, vooral voor dieselrijders.

Er zijn inmiddels 70 steden waar je zo’n sticker moet hebben. Kijk voor de lijst en het bestellen van de stickers op deze website.

Luxemburg

In Luxemburg zijn er nog geen milieuzones bekend. In Frankrijk werken ze ook met stickers, met maar liefst zes kleuren. Aan te vragen via deze website.

Doolhof van milieuzones

Europa is inmiddels een soort milieuzonedoolhof geworden, als je wilt rondtrekken met de camper. Want ook in Frankrijk en Spanje zijn er milieuzones. Hopelijk trekken ze dit ooit een beetje gelijk, maar dat zit er voorlopig nog niet in. Zoek het daarom goed uit voordat je gaat om boetes te voorkomen. Voor onderweg is er de volgende handige app. Let op: gebruik deze niet voor het bestellen van stickers. Je betaalt dan voor de Franse sticker € 29,65 i.p.v. € 4,80.