Schade door tellerfraude importcampers neemt toe

14 augustus 2024

De schade die eigenaren van geïmporteerde campers oplopen als ze te maken krijgen met een gemanipuleerde kilometerstand, neemt nog altijd toe. Dat blijkt uit cijfers die de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) bekend heeft gemaakt.

Het goede nieuws: dankzij de registratie van kilometerstanden bij garagebezoek wordt het in Nederland steeds lastiger om kilometerstanden te manipuleren. “Al zijn er altijd rommelaars die voorafgaand aan elke registratie de teller wat terugzetten en zijn er ook die voor lief nemen dat de RDW een tellerstand het predicaat ‘onlogisch’ meegeeft, de trend is al jaren dalend”, zegt voorzitter Martin Huisman van de VAT, een organisatie waarvan ook NKC lid is.

Dat het totale schadebedrag – geschat op 1.900 euro per geval – van 2020 tot 2023 opliep van 140 tot 161 miljoen euro, betekent dan ook dat de fraude bij geïmporteerde auto’s nog altijd fors toeneemt. “Het schadebedrag gaat om een gemiddelde, van een simpele Aygo tot en met de duurste Porsche. En bestaat uit de te hoge aankoopprijs, de lagere inruil en het extra onderhoud.” Mede op basis van metingen schat Huisman dat 20 procent van de tellers van geïmporteerde auto’s – merendeels uit Duitsland – een te lage kilometerstand aangeeft. “Maar in Duitsland lopen de schattingen op tot 30 procent.”

Vooral kopers van importcampers moeten op hun hoede zijn. “Daar zal het percentage niet lager zijn, eerder hoger”, stelt Huisman. Juist bij campers neemt de waarde immers fors toe, terwijl de kosten – ongeveer 150 euro – gelijk zijn. “En camperkopers hebben zoveel om op te letten, zoals het interieur, de indeling, de accessoires en dergelijke, dat ze waarschijnlijk minder oog hebben voor de techniek van de basisauto.” Volgens de NKC Monitor 2023 kochten Nederlandse camperaars vorig jaar 8.130 campers in het buitenland, met name in Duitsland.

De VAT pleit ervoor dat kilometerregistraties in Duitsland en Nederland beter op elkaar worden aangesloten, zoals dat met België nu al het geval is. Maar dat blijkt een zaak van lange adem. Ondertussen adviseert de NKC kopers van een importcamper het onderhoudsboekje goed te bestuderen. “Zit dat er niet bij, dan is dat een veeg teken”, zegt Tom Leenstra, van de afdeling belangenbehartiging van de NKC. Maar ook een afgestempeld boekje biedt geen garantie. “Er zijn vervalste onderhoudsboekjes in omloop. Check daarom of de genoemde garages wel bestaan en doe er navraag naar de camper.”

 

Meer nieuws