Check je camperbanden

Zo voorkom je een klapband

Een klapband tijdens de camperreis is niet alleen vreselijk vervelend, maar ook gevaarlijk. Gelukkig kun je met een paar simpele stappen het risico op een klapband voor je camper flink verkleinen. In dit artikel delen we praktische adviezen die je kunt volgen voor, tijdens en na je reis.

Voor de reis

Bandeninspectie

Controleer voor je vertrekt de staat van je banden. Kijk goed naar de profieldiepte en check regelmatig of je tekenen van beschadigingen ziet aan de band of velg. Het best doe je dit iedere keer als je de bandendruk controleert. Controleer dan elke band op scherpe voorwerpen in het rubber, ontbrekende stukjes, (droogte)scheuren, bobbels aan de zijkant of beschadigingen van de velgrand. Een onregelmatig profiel kan wijzen op een verkeerde bandendruk, uitlijning of onevenwichtige banden, wat de kans op een klapband vergroot.

Bandenleeftijd

Banden hebben niet het eeuwige leven. Zelfs als het profiel nog goed is, kunnen de banden verouderen. Check de productiedatum op de zijkant van de band (de DOT-code).

Bandenspanning

De juiste bandenspanning is essentieel. Een te lage spanning verhoogt het risico op oververhitting en beschadiging van de bandconstructie en zorgt voor een hoger brandstofverbruik, terwijl een te hoge spanning de grip en het rijcomfort vermindert. Ook slijten de banden ongelijkmatig bij een onjuiste bandendruk. Controleer de bandenspanning voor iedere grote reis en op reis minstens alle twee weken als de banden koud zijn en houd je aan de aanbevolen waarden die je in het instructieboekje van de camper vindt.

Reserveband

Zorg ervoor dat je een reserveband hebt en dat die in goede staat is en compleet met de juiste tools om de band te verwisselen. Niets is vervelender dan een lekke band zonder geschikte vervanging. Een reserveband of een reparatiesetje zijn verplicht. Maar bij een klapband helpt geen enkel reparatiesetje. Een vervangende band is vaak niet onmiddellijk leverbaar

Tijdens de reis

Belading

Overbelading is een veelvoorkomende oorzaak van klapbanden. Zorg ervoor dat je de toegestane maximumbelading van je camper niet overschrijdt. Verdeel het gewicht gelijkmatig om overbelasting van de banden te voorkomen. Let vooral op de achteras, omdat die vaak het meeste gewicht draagt.

Rijsnelheid

Te hard rijden kan de temperatuur van de banden doen oplopen, wat het risico op een klapband vergroot. Houd je aan de snelheidslimieten en pas je snelheid aan op basis van de weersomstandigheden en de staat van de weg.

Regelmatige controle

Controleer de bandendruk voor elke grote reis en onderweg minstens alle twee weken. Gebruik die gelegenheid om meteen naar beschadigingen van de band of velg te kijken. Dit geldt vooral na het rijden over slechte wegen of wanneer je veranderingen in het rijgedrag van de camper opmerkt, zoals trillen of trekken naar één kant.

Materiaal

Zorg voor goede banden van een gerenommeerd merk. De meeste meldingen van klapbanden bij campers komen voor bij (te) goedkope oosterse banden of te oude banden. Kies een band die geschikt is voor je camper. Afhankelijk van de voorschriften een Camperband (CP) of ‘Commercial’ band (C). Check de gebruiksaanwijzing.

Na de reis

Onderhoud

Na elke reis is het verstandig om je banden opnieuw te inspecteren. Let op slijtage, insnijdingen en andere mogelijke beschadigingen.

Bandenwissel

Overweeg vierseizoenenbanden. Dat spaart jaarlijks montage- en opslagkosten en voorkomt misschien dat de banden al te oud zijn voor ze versleten zijn.

Opslag

Als je de camper voor een langere tijd niet gebruikt, parkeer deze dan – als dat mogelijk is –  in een koele, droge ruimte en vermijd langdurige blootstelling aan zonlicht. Je kunt bij opslag in de buitenlucht de banden eventueel beschermen door bandenkappen te gebruiken. Dit voorkomt dat de banden uitdrogen en scheuren. Zet de camper eventueel op blokken of verhoog de bandendruk mat 0,5 tot 1 bar (mits de max. toegestane druk niet wordt overschreden). Dat voorkomt vervorming van de banden aan de onderzijde.

Hoe herken je versleten banden?

Het is niet altijd eenvoudig om te zien of je banden aan vervanging toe zijn. Hier zijn een paar signalen waar je op kunt letten:

  1. Onvoldoende profiel: De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm, maar voor veiligheid wordt aangeraden om banden te vervangen bij 2.5 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden.
  2. Ouderdom: Zoals eerder genoemd, zijn banden na zes tot tien jaar aan vervanging toe, afhankelijk van de situatie, zelfs als het profiel nog goed lijkt. Laat ze na zes jaar jaarlijks controleren.
  3. Scheuren en droogtescheurtjes: Deze kunnen ontstaan door veroudering of blootstelling aan de elementen. Ze verzwakken de structuur van de band.
  4. Ongelijke slijtage: Dit kan duiden op problemen met de wieluitlijning, ophanging of balancering. Laat dit zo snel mogelijk controleren.
  5. Trillen: Als je merkt dat de camper meer gaat trillen, kan dit wijzen op onbalans of problemen met de banden.

Wat te doen als je toch een klapband krijgt?

Een klapband kan ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch gebeuren. Het is belangrijk om rustig te blijven en de juiste stappen te volgen. Houd het stuur stevig vast om de controle over de camper te behouden. Rem niet abrupt, maar laat geleidelijk het gas los en probeer de camper langzaam tot stilstand te brengen, bij voorkeur langs de kant van de weg of op de vluchtstrook. Zet de waarschuwingslichten aan om andere weggebruikers te waarschuwen. Trek allemaal een veiligheidshesje aan en plaats een gevarendriehoek op een veilige afstand achter de camper om anderen te waarschuwen. Bel je verzekeringshulplijn om de (pech)hulpdiensten te mobiliseren, zodat je daarna snel weer veilig op weg kunt.

klapband voor je camper

Deel artikel