Hoop, lef en trots voor camperlife?

Onder de titel Hoop, lef en trots hebben PVV, VVD, NSC en BBB hun plannen voor een ‘programkabinet’ gepresenteerd. Wat betekenen deze voornemens voor de camperaar en camperlife?

camper in het bos in Nederland

Klimaat

In de plannen van de formerende partijen moet Nederland niet langer het beste jongetje van de klimaatklas zijn. Bestaande afspraken moeten in stand blijven, maar er komen geen nieuwe regels bovenop. Het klimaatakkoord moet ‘draagbaar, haalbaar en uitvoerbaar’ zijn. Uit het hoofdlijnenakkoord blijkt dat er toch een streep gaat door een aantal bestaande maatregelen.

Mobiliteit

In de paragraaf Infrastructuur, openbaar vervoer en luchtvaart wordt nauwelijks expliciet gesproken over het verduurzamen van de mobiliteit. Wel willen de betrokken partijen mobiliteit betaalbaar houden, blijven investeren in infrastructuur en de verduurzaming van het wagenpark blijven stimuleren.
Wat betreft dat laatste is het goede nieuws dat de voorgenomen gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de MRB gehandhaafd blijft. Het zou mooi zijn als die gewichtscorrectie wordt uitgebreid naar bestel- en kampeerauto’s. Jammer is dat de coalitie ervoor lijkt te kiezen om de EV-aanschafsubsidie voor particulieren al per 2025 te schrappen.

De maximumsnelheid gaat waar het kan weer omhoog naar 130 kilometer per uur, wat de duurzaamheid waar de NKC voor pleit niet ten goede komt en zeker ook de veiligheid niet. Verder wordt er gekeken naar het uitstellen van zero-emissiezones. Campers gaan relatief lang mee, dus de NKC is tevreden dat er ook wordt overwogen of uitzonderingen landelijk kunnen worden geregeld. De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit. Veel camperaars kunnen niet binnen korte tijd overstappen op elektrische voertuigen, dus deze beslissing geeft tijdelijk meer ademruimte. Ook de voorgestelde accijnsverlaging op brandstof is positief voor de portemonnee.

Btw-verhoging voor logies

De btw-verhoging voor logies geldt niet voor kampeerterreinen en de dagrecreatie. De gevolgen voor het tarief van camperplaatsen lijkt dus mee te vallen, maar de afbakening van de begrippen is nog onduidelijk. De details moeten nog worden uitgewerkt.

Mkb

Voor het mkb, met onder andere kampeerautodealers en onderhoudsbedrijven, staan er de nodige lastenverlichtingen op stapel. Ook komt er hulp voor kleine ondernemers bij het verduurzamen van hun bedrijfspanden en wordt de regeldruk aangepakt. De keerzijde is dat er minder subsidies komen voor duurzame energie, het budget van het Klimaatfonds wordt verlaagd met 1,2 miljard euro en de middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof worden verlaagd.

NKC

De NKC ziet in het akkoord op hoofdlijnen aanknopingspunten voor bijvoorbeeld het onderhoud en de uitbreiding van de infrastructuur, maar om de mobiliteit te verduurzamen en betaalbaar te houden, zijn er aanvullend beleid en meer middelen nodig. Gericht beleid is nodig voor bijvoorbeeld de spreiding van reisbewegingen over de tijd en een eerlijk systeem van betalen naar gebruik. Het beleid moet duidelijk en meerjarig zijn, want ook burgers, onder wie camperaars, en bedrijfsleven moeten meerjarige plannen kunnen maken.

“De roep om een betrouwbare overheid met consistent en langjarig beleid wordt steeds luider”, stelt directeur-bestuurder Stan Stolwerk van de NKC. “De ambitie ten aanzien van duurzaamheid, het nemen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties, is op basis van dit hoofdlijnenakkoord mager te noemen.”
Uiteraard blijft de NKC de ontwikkelingen volgen en voert waar nodig actie of stevige lobby. Ook wil de NKC gesprekspartner zijn en blijven van de Kamerleden en de beleidsmakers op het ministerie, en erop aandringen dat regelingen zorgvuldig en juist worden uitgevoerd.