Het chassis van een camper

Het chassis is de ruggengraat van de camper. Aan dit onderstel wordt van alles bevestigd: de brandstoftank, de watertank, het uitlaatsysteem, de motor, leidingen, de assen, de trekhaak, steunpoten, de cabine en de opbouw. Bovendien draagt het chassis de lading.

De meeste campers hebben een raam- of ladderchassis. Dit type bestaat uit twee lange U- of kokerbalken in lengterichting en meerdere balken in dwarsrichting. De belangrijkste functie is het dragen, opvangen en verwerken van krachten.

Bij een stilstaande camper wordt het chassis alleen door verticaal gerichte beladingskrachten belast, maar bij een rijdend voertuig bestaat de belasting uit gewichtsverplaatsingen, zeer wisselende veerspanningen en rem- en acceleratiekrachten. Elke wegoneffenheid die wordt ‘genomen’ veroorzaakt een horizontale stoot op het chassis. Deze krachten moeten worden opgevangen met zo min mogelijk vervorming van het chassis.

Het chassis vangt krachten op

Het chassis moet sterk genoeg zijn om de lading te kunnen dragen, ook bij dynamische belastingen zoals stoten, optrekken en remmen. Bovendien moet het voldoende stijf zijn om te voorkomen dat bij optredende stoten in verticale richting geen noemenswaardige torsie in het chassis optreedt die nadelig zou zijn voor de opbouw. Ook moet het chassis zo licht mogelijk geconstrueerd zijn met een zo laag mogelijk zwaartepunt voor de opbouw.

De opbouwrichtlijnen adviseren niet zelf aan het chassis te boren, zagen of te lassen. Laat dit soort werkzaamheden alleen uitvoeren door deskundige opbouwbedrijven en bedrijven die aanpassingen aan het chassis doen. De opbouwrichtlijnen geven onder meer informatie over:

  • De lengte van de achteroverbouw.
  • Hoogte van het zwaartepunt.
  • Toepassing van stabilisatoren.
  • Gewichtsverdeling.Chassiscabine

De chassiscabine is een veel gebruikte uitvoering voor opbouw van woongedeelten. Het wordt het meest toegepast voor de opbouw van de alkoof- en halfintegraalmodellen.

Het chassis wordt veelal verlaagd, verlengd en soms verbreed. Het standaard chassis is geschikt, maar ook andere chassis kunnen worden toegepast. De firma Al-ko Kober is een bekende fabrikant van vervangende chassis voor campers.

Chassis met bestuurderscabine voor ombouw tot semi-integraal

Chassis schutborduitvoering

Dit chassis heeft geen cabine, maar is wel uitgerust met motor, versnellingsbak, aandrijfassen en de complete elektrische bedrading voor aansluiting van de koplampen en dergelijke.

Voor de opbouw van de integraalcamper is dit het meest toegepaste chassistype. Met dit type chassis heeft de opbouwfabrikant dan ook meer creatieve mogelijkheden voor de uitvoering van de opbouw.

Fiatchassis zonder opbouw, geschikt voor bouw van een integraal camper

Bedrijfszekerheid en verkeersveiligheid

De opbouwfabrikant moet ervoor zorgen dat de werking en onbelemmerde beweging van alle bewegende delen aan het chassis, zoals assen, veren, aandrijfassen, stuurinrichting, handremkabels en schakelstangen gewaarborgd blijft.

Daarnaast is het belangrijk dat de afstand van band tot het spatscherm of wielkast toereikend is, óók bij gemonteerde sneeuw- of antislipkettingen en volledige doorvering (ook bij torderen van het chassis).

De opbouwrichtlijnen van Mercedes bepalen bijvoorbeeld voor de 208 dat eenzijdig optredende belasting bij het ontwerp van de opbouw moet worden vermeden. De wieldruk (½ van de asdruk) mag met maximaal 4% worden overschreden.

Voor een goede bestuurbaarheid van het voertuig, moet de belasting van de vooras bij alle beladingen minstens 950 kg bedragen. Voor bepaling van de plaats van de grote watertank moet hiermee dus rekening worden gehouden.

Bij de bepaling van de lengte van de achteroverbouw moet rekening worden gehouden met de toegelaten asdrukken en de minimale voorasdruk.