Klusvideo

Hoe vervang je de kit van ramen en luiken van de camper?

Vocht is de grootste vijand van een camper. Heb je een lek in het dak of in de wand, dan zal het vocht een uitweg zoeken naar beneden. Oude kitranden kunnen uitdrogen, verharden of loslaten waardoor vocht naar binnen kruipt. Overal waar het vocht langsloopt, kan schimmel en (hout)rot ontstaan. Op den duur tast dit de stabiliteit van je camper aan, dus wil je dit voorkomen. Een jaarlijkse preventieve vochtmeting kan je vroegtijdig waarschuwen voor ernstige problemen. Wil je problemen voorkomen, vervang dan tijdig je kitranden.

Benodigdheden

  • Kit
  • Kitschraper/afstrijker
  • Water en zeep of speciaal afstrijkmiddel (liefst in een spuitfles)
  • Reinigingsmiddel en doekjes.
  • Isopropanol (Isopropyl alcohol)
  • Terpentine
  • Kitspuit

    Optioneel:

  • Dunne schilderstape
00-kit-benodigdheden-afbeelding9

Welke kit kan je het beste kiezen?

Voor ramen en luiken gebruiken we bij voorkeur een kit die zeer flexibel is en niet volledig uithardt. Bij zeer grote temperatuurverschillen zetten camperpanelen en de gemonteerde vensters en luiken in verschillende mate uit, waardoor een harde lijmkit los kan laten en er kieren ontstaan. Een zachte en flexibele afdichtkit voorkomt dat en sluit daardoor langer waterdicht af. Siliconenkit is niet geschikt voor dit werk. Wij kiezen daarom voor een butylkit. Het voordeel van butylkit is dat het later ook weer te verwijderen is, wat bij meer lijmende kitten soms problematisch is. Kies een kit met een passende kleur.
Er zijn net zoveel butylkit producten als meningen,  er is niet één speciale winnaar. Wij gebruikten een kit die relatief makkelijk verwerkbaar is. Lees meer over verschillende soorten kit onder “Welke kit of lijm kan ik het best gebruiken?“.
Je kan eventueel ook gebruik maken van zeer flexibele lijmkit die sterk lijmt èn afdicht zoals diverse MS-polymeerkitten. Die zijn vaak wat makkelijker te verwerken, maar wil je de kit later loshalen om een venster of dakluik te vervangen, is dat  bijna onmogelijk.

Reken op ca 5 meter kitrups per spuit, hoewel dit erg afhangt van de dikte van de kitrups .

Diverse kitten voor de camper

Stap 1: Haal oude kitresten goed weg

Met een speciale kitschraper kan je makkelijker de resten wegschrapen. Gebruik geen scherp mes of scherp metaal om de resten weg te krabben, want dat kan gauw krassen en je kan ermee door het aluminium prikken. Een recht stukje hardplastic of houten krabber kan soms ook handig zijn.

Als de kit ‘kauwgom-taai’ is, kan je dit soms makkelijker weghalen door een bolletje van de oude kitresten te kneden en de resten daarmee op te deppen en los te trekken.

Kit verwijderen met kitschraper

Stap 2: Verwijder overige resten

Met terpentine kan je de laatste plekjes schoon maken. Terpentine lost de oude (butyl)kit op en maakt het plakkerig. Gebruik het daarom niet te vroeg, dan wordt het een enorme smeerboel met vieze vegen.

Kitresten verwijderen met terpentine

Stap 3: Maak schoon

Maak nu de ondergrond droog, vuil-, vet- en stofvrij met schoonmaakmiddel, doekjes en als laatst met alcohol.

ontvetten t.b.v. goede hechting nieuwe kit

Stap 4: Snijd tuit schuin af in gewenste diameter

Snijd de tuit schuin af in de gewenste diameter en vergeet niet de opening van de kithouder door te prikken. Pomp de kit tot het bijna uit de spuit komt.

Aansnijden van de kitspuitmond

Stap 5: Breng kitrups aan

Breng met de spuit in een hoek van 45 graden een kitrups aan van gelijkmatige dikte.

Tip 1: Als je stopt met spuiten, ontgrendel dan de ‘zuigerstang’ achteraan het pistool. Anders blijft de spuit nog een poosje kit afgeven.

Tip 2: De kit is taai en trekt soms draden als je de spuit van aan het einde wegtrekt.  Je kan dat verminderen door vóór het lostrekken de spuit wat haakser te zetten en zo de rups als het ware door te snijden met de rand van de tuit.

Tip 3: Maak de kitrups niet te dik. Zodra je later gaat afstrijken, blijft dit allemaal achter je afstrijker hangen en kan daarbij weer op je camper vastraken wat een kliederboel oplevert.

Nu moet je snel de kit glad afstrijken. Wacht hier niet te lang mee, anders wordt de kit taai en het resultaat lelijk. Begin met niet meer dan één of twee kanten tegelijk.

Kitrups leggen in en langs de randen

Stap 6: Spray kitrups in

Spray de rand in met een speciaal afstrijkmiddel voor de kit of gebruik hiervoor een zeepoplossing met (vaat)wasmiddel.

Insprayen met afstrijkmiddel

Stap 7: Strijk kit af

Strijk de natte kit af met een geschikt hulpmiddel. Hoewel je het met je vinger kan doen, wordt dit meestal niet mooi. Een afstrijktool zoals we in de video gebruiken werkt vrij goed. Er zijn ook andere tools verkrijgbaar van zachte kunststof. Oefen eerst op een minder opvallend stukje van je camper.

Afstrijken van de kit met hulpmiddel

Kies een ‘rubbertje’ wat qua vorm en grootte goed past bij de rand die je bewerkt. Sommige mensen gebruiken met succes een afgesneden spuitmond of de achterkant van een kitspuit. De overtollige kit wordt dan in de tuit geschoven. Ook de zwarte tool is redelijk in staat overtollige kit vast te houden, maar veeg de kit er af zodra je de tool losneemt van de rand. Als je losse rubbertjes gebruikt (zoals hier de oranje) of zelfs je vingers gebruikt om af te strijken, moet je erop bedacht zijn dat de kit ook zijwaarts op het kozijn en de zijwand wordt gedrukt, tenzij je alles vooraf hebt afgeplakt.

Hulpmiddelen voor het afstrijken
Deel dit artikel